söndag 24 april 2011

VarDagsmagin fortsätter - Trädgårdens möjligheter

Den mest självklara VarDagsmagin - så mycket att det riskerar bli en kliché - ,
är allt som har med odling att göra

Med en Klansyster som är trädgårdsmästare är det förmätet av mig att skriva om mina amatörmässiga tankar om odling. ELER, just därför att min Klansyster är proffs och jag är amatör så ska jag börja skriva om VarDagsmagin i trädgården - för kan jag så kan alla! Jag säger börja skriva, för det går att skriva böcker och böcker om trädgårdens magi. Men under tiden som vi väntar på att Klansyster ska skriva dessa böcker börjar jag i den mest ödmjuka skala med dessa tips:

Trädgårdens magi innehåller magins mest grundläggande byggstenar - livs och dödskrafterna. Här finns alla cykler inkluderade. Du kan använda varje fas för att påverka ditt liv efter din egen vilja: sätta ett frö (påbörja ett projekt), vattna och göda (ge energi och uppmärksamhet till ditt projekt) se på när det växer (bästa magin som finns) skörda (ta vara på frukten av ditt arbete, färdigställa) osv osv

Vänta inte tills du köper hus, blir pensionerad, vinner på lotto eller köper mer land. De enklaste samlingar med krukor på balkongen innehåller samma sorts magi som storslagna trädgårdar. Vill du utföra trädgårdsmagi kan du börja idag.

Ta en stund och se över vad som finns i din trädgård/i din odling. Ibland kämpar vi för att få exotiska blommor att blomma men glömmer de växter som troget står och vaktar år efter år. Häromdagen pratade jag en lång stund med en björk som stått på gården så lång tid jag bott här. Hon hade mycket intressant att berätta.

Ta tillfället i akt: om du fått ett envist ogräs i ett land - passa på att dra ut saker ur din livssfär som du inte vill ha där. För varje rot du mödosamt drar upp, tänk att du drar bort den där personens inflytande, den där sjukdomen, den där olaten ...
när du puttar ner frön i jorden - viska dina önskningar till dem och be att de gror...
när allt växer så fort att det tar andan ur dig - ta en stund och vältra dig i tacksamhet ...

I lugn och ro fundera över vilka energier du vill ha kring dig. Det finns plantor för allt du kan tänka. Lika lockar lika - omge dig med det du behöver för att bli hel.

Skit i trädgårdsprogrammen och trädgårdsporr-tidningarna. Lita på dig själv och prova dig fram. Vill du kombinera örter och blommor, eller odla grönsaker i balkonglådan. Gör det. Det värsta som kan hända är att det inte växer - och då kan du prova något annat.

Prata med växtandarna. Ingen vet bättre än dem vad en växt behöver och kan göra för dig. Skaffar du dig allierade i växtvärlden har du allierade för resten av livet.



(bild hittas här på Deviant art)

2 kommentarer:

  1. Snubbla på, prova och misslyckas ... eller förundras över att det lilla, lilla tobaksfröet blir en fantastisk blomstertobak.
    Jag håller helt med Sofia- strunta i präktiga trädgårdsprogram och odla med lusten som drivkraft istället.
    Jord, ett frö och vatten...... väntan...
    Magi i sin renaste form!

    SvaraRadera
  2. jag flyttade in i min trädgård och hade grandiosa planer. Men fann att jag saknar ingenting. Det behöver bara rensas lite ogräs och städas upp efter förra ägaren. Göras om till vår oas. Allting är helt underbart. Alla mina favoritblommor finns här redan, och inte ens björkarna stör mig nu när jag bor inpå dem, trots allergi.

    Varje dag kommer det en ny gåva till mig, ena veckan visade sig ett av träden vara blodbok, med vackra röda blad, och nästa vecka var det gul Vallmo som dök upp. Och det slutar inte där... en Backsippa tittade upp, och en hel drös med andra blommor jag inte har en aning om vad de heter, men de är inte mindre vackra för det. Jag njuter av skönheten i fulla drag.

    Till hösten ska jag verkligen tacka för alla gåvor naturen ger mig här. Från ätbart till själslig kraft.

    Men den finaste gåvan hittills är igelkottstaggarna jag fann under löven... för det är inte bara växter vi har i våra trädgårdar... =)

    SvaraRadera