onsdag 10 mars 2010

att vara splittrad

Lite då och då hör jag folk i min omgivning som säger att dom är splittrade. Jag brukar alltid undra vad dom menar. Ofta berättar dom då att dom har mycket att göra och att tankarna är på flera ställen samtidigt. Jag känner mig splittrad när min energi befinner sig på olika ställen eller när kropp och själ inte är synkade.

Allra tydligast blir detta när jag flyger. I förra veckan flög jag till Luleå för att deltaga i en konferens. Två timmar i luften och jag hade färdats 200 mil. Jag älskar att flyga och utan att tro på någon sorts himmel så känner jag att jag är närmare mina döda föräldrar och förmödrar när jag är uppe i luften. Jag kan känna hur vi flyger genom de avlidnas landskap och ibland kan jag se förmödrafolket leka på molntussarna. Denna upplevelse är så härlig att själen brukar stanna kvar uppe i molnen när planet går ner för landning. Kroppen känns seg och svårhanterlig när inte själen hjälper till och styr. Jag blir trött men efter någon dag har kropp och själ funnit varandra och allt är som vanligt igen.

Jag har också varit splittrad för att jag har haft kvar energitrådar till min forna hemstad, Stockholm. Det är snart tio år sedan jag flyttade och under denna tid har jag känt att jag har åkt " hem" när jag rest dit. Men nu är den sista tråden avklippt. Jag kände det när jag gick runt i Gamla Stan i lördags - detta är inte min stad längre. Jag känner inte igen mig, människorna känns annorlunda och energin är förändrar till något som jag inte vill vara del av längre. Det kändes lite sorgligt men samtidigt väldigt skönt för nu kan jag köra ner alla mina rottrådar där jag bor.

Jag kan samla in min utspridda energi och svepa den runt mig som en värmande sjal, ladda upp mig i vårsolens bleka strålar och bara vara...
hela jag på en och samma plats...
jag inser plötsligt att jag har hittat en viktig nyckel
för att hela MIG.

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag vill bara säga ett stort tack för den fina bloggen! Den är så välskriven, behaglig, innehållsrik och på alla sätt givande. Bra gjort! Trevligt också att den uppdateras relativt ofta; det är viktigt att känna att det 'händer saker' bland oss likasinnade. Fortsätt i samma goda stil!

    Floreat!
    neina

    SvaraRadera
  2. Hej Neina som älskar träd!! Kul att du gillar våra ordlekar....
    Kikade runt på din blogg och såg att du vandrar druidens väg. Spännande. Jag var tidigare med i Vitkaförbundet och på några av våra Stormöten var en druidledare vid namn Peter med. Kanske har era vägar korsats nån gång....

    Vandra vidare i Gudinnans kraft....

    SvaraRadera
  3. Jag har kommit på att jag kan känna mig splittrad när jag inte kan "får" följa dom naturliga rytmerna. -Snart är det tex svartmåne och hela mitt system skriker - mörker, mörker, ensamhet, mörker -. Men kalendern ser annorlunda ut. Det är frustrerande, för jag kan inte följa det som är mest naturligt, vilket gör känslorna och tankarna delar sig. ...

    SvaraRadera