tisdag 13 juli 2010

Horse shrine



Jag har fått en förfrågan om att göra "something for a Horse shrine".
När jag skriver detta blir jag full i skratt för jag inser att det som är vardag för mig kan låta väldigt konstigt för någon annan.

Men vad är ett Horse Shrine ?

Jag vet inte. Jag har aldrig stött på begreppet förr, däremot känner jag till Gudinnor som man förknippar med hästar och att man har hittat fynd som tyder på från olika typer av hästkult redan på Bronsåldern. Rommarriket hade Epona och i Storbrittanien fanns Rhiannon och Macha.

Shrine betyder helig plats som är tillägnat en specifik gudom, förmöder, hjälte eller helgon.
Ett horse shrine en helig plats där man dyrkade och hyllade hästgudinnan - givetvis vill jag göra offergåvor som passar i detta sammanhang.

Detta häst tempel skall resas inför en musikfestival på Dartmoor. Carolyn och Nigel som är arrangörer har hittat ett hästskelett på Dartmoor och inspirerad av Sibrisk shamanism ska man av skelettet göra en häst som står på bakbenen och hoppar upp till gudavärlden.
Visst låter det fantastiskt och skräckinjagande på samma gång.

Jag funderar några dagar, rider mycket och får en massa bilder av en kult runt hästen, ritualer och hur offergåvor kan se ut.


Tur att Skuggi har mycket man och svans.......

4 kommentarer:

  1. Låter superspännande! Berätta allt sen

    kram

    SvaraRadera
  2. Jättespännande!! Jag vill också höra hur det blev! Kram

    SvaraRadera
  3. Dessvärre kommer jag inte åka till Rivenstone. Jag får be mina horse shine sisters att ta bilder.
    Jag ska dock till Carolyn och bygga en ceremonitrumma i oktober, kanske är det kvar......

    SvaraRadera
  4. Men tanken är väckt och dina tankar kring det kommer att flöda på - var så säker :)

    SvaraRadera