torsdag 12 augusti 2010

Fredag den 13 - fira vattnet i alla former!




Ännu en gång har vi helgdag! Fira denna Freja dag med att fira och ära vattnet i alla dess former. Börja dagen med en helig, renande dusch. Känn hur varje droppe är magisk och hur den innehåller hela universums sanning. Fundera över ; det vatten som nu renar min kropp- var kan det ha varit förr? Har jag delat mitt vatten med en dinosaurie eller med en mygga som sedan fastnade i bärnsten. Var mitt vatten med när Atlantis sjönk?

Jag har Lagu- vattenrunan som årsruna. För ett tag sedan berättade Sofia om sina runor och jag har dragit på mitt bidrag sedan dess. Jag har inte varit riktigt bekväm med min Laguruna. Jag är en dotter av jorden. I helgen fick jag via en speciell meditation veta att jag dessutom kom från en bergskedja i norra Afrika. Det kändes helt ok, mer ok än att dra Lagu som årsruna. Vatten, känslor, flyta med- fy vad jobbigt för ett jordbundet kontrollfreak som jag!!! Samtidigt har jag kämpat på och försökt närma mig detta element på olika sätt och det har gått bättre och bättre. Vid Midsommarsolståndet fick jag dessutom hjälp avkvatalsrunan Wynja och allt blev mycket lättare. Wynja handlar mycket om lekfullhelt, glädje, ta det inte så allvarligt.




Det stora genombrottet skedde nu i helgen. Jag var på en upplevelsehelg med underbara kärleksfulla kvinnor, systrar. Jag berättade om elementen för mina medsytrar och när jag på söndagmorgonen berättade om just vatten och hörde vad jag sa så nästan svindlade det för mina ögon.

Jag berättade att i vattenelementet finns
förälskelse och kärlek,
mod och drömmar,
vår intuition och fantasi,
det okända och kroppens dolda djup.
Här finns modet att möta våra djupaste känslor.
Medkänsla,
vänskap,
omtanke,
förlåtelse
och sorg.
Power to dare.

Det rituella arbetet i elementet vatten handlar mycket om att lita till sin intuition och att lyfta upp gamla minnen till en medveten nivå, inte bara erfarenheter utan minnen på cellnivå. Där hittar vi vår hela historia.

När jag berättade detta slogs jag av att här, i vattenelementet, I Lagus kraft, ligger en stor del av det som är nyckel till mitt andliga jag. Vi är så starkt sammankopplade att jag inte vet var jorden slutar och vattnet börjar. Men det gör ingenting för jag har sett en ny sida av mig själv. Jag har hittat mitt inre vatten, min själs egen källa! Det är den vackraste källan jag har sett och jag ska sköta om den på ett bättre sätt framöver. Även om denna källa är outsinlig så kan den förorenas eller bli tillfälligt blockerad, dämmas upp och översvämmas. Vattenkvaliten kan bli otjänlig, dess invånare kan bli förgiftade och dö. Inget av detta önskar jag min källa- och inte din heller.
Min källa börjar högt på en bergstopp i Atlasbergen.....



Var börjar din?

De fina runkorten har Klansyster Sofia gjort. Om vi tjatar riktigt mycket på henne kanske hon låter trycka upp dom så vi kan använda dom på RIKTIGT!!!

4 kommentarer:

  1. JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!!

    Det är allt jag har att säga. Precis så. Jag är så glad. Perfekt.

    SvaraRadera
  2. Angående runkorten - tjata kan ni alltid göra, men bygger Tant Fia upp sitt liv på stadig jord bit för bit och det tar den tid det tar. Man har inget ut av att dra i gräset och så vidare jada jada :)det kommer dock. Det är ett som är säkert och jag har behövt den här tiden för att fatta vad min egentliga idé är med dem ...

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för ännu ett vackert inlägg! Jag känner styrka!

    SvaraRadera
  4. Det var fint att höra att fredagen den 13:e var i vattnets tecken. För just det elementet använde vi i vår gudinneceremoni just den kvällen på gudinnefestivalen i Järfälla. Mycket vatten flödade, i våra sinnen och på våra kinder under den ceremonin. Vackert... tack...

    SvaraRadera