fredag 22 oktober 2010

Skulds måne



Skuld är den sista av de tre nornorna i nordisk mytologi. Nornorna spinner ödestrådarna som styr varje människas liv, från födseln till död. Den etymologiska betydelsen av ordet skuld är nödvändighet och Skuld väver vad som komma skall - vår framtid.


Precis som förra året ligger oktober månads fullmåne en vecka innan förmödersnatten och vi får en vecka med Hel- energi! Skulds måne ger oss möjlighet att göra ett bokslut över det gångna året. Vad har hänt i mitt liv? Hur har mitt spirituella liv förändrats och utvecklats? Och utifrån vad som har hänt- vad har jag för planer framöver och nästa år?


Det blir en dubbelbottnad planering för jag tror inte vi kan påverka ödestrådarna i alltför stor grad- vi kommer dit vi ska till slut ändå men vägen dit kan se olika ut. Och det är just vår väg vi kan påverka. Om jag vill åt ett speciellt håll kan jag vara öppen för de händelser som leder mig dit jag vill och säga nej tack till det som leder mig i motsatt riktning.


Förmödersnatten är årets stora orakelhögtid- spå i allt och vad som helst och det går bra att börja redan vid fullmånen! Jag kommer göra mitt bokslut och därefter plocka fram tarotkorten, runorna och mitt underbara harorakel.

Dessa hjälpmedel kommer berätta det jag redan vet innerst inne och när jag ser vad jag vet är det mycket enklare att sitta i månens sken och lyssna på min inre röst och fundera över - vad är nödvändigt föe mig just nu? Vad ska jag göra för att fortsätta växa?.





1 kommentar:

  1. Det är en fantastisk tid att skåda inåt såväl som avsluta och transformera. Mycket Skuld och mycket Hel.
    Nu ska jag länka detta till min egen blogg så jag slipper skriva ngt fullmåneinlägg. Ibland få man luta sig på sina systrar ... ;)

    SvaraRadera