fredag 10 juli 2009

Frejas nektar

Under en månads tid har vi kunnat njuta av en överdådig fläderblomning.
Fläder är Frejas träd och det känns självklart att
kombinera magi och kokkonst och göra Frejanektar.

Till mitt saftrecept går det åt 20 stora blomklasar. Dessa plockade jag förra Frejadagen, för en vecka sedan, i växande måne. Jag blandade i 2 citroner, 2 kanelstänger, 1 vaniljstång och och 2 l socker. Jag hällde över 1,5 l kokande vatten och lät det hela svalna. När saftblandningen hade svalnat la jag i ett par kristaller och ställde in det hela i kylskåpet.

Varje kväll har jag tagit ut blandningen, rört om och bytt kristaller. Kristallerna har sedan fått ligga i månsken och bli laddade, månenergi har sedan tillförts flädersaften via kristallerna. Under fullmånenatten fick hela koket stå ute och måna sig.



Idag var dekokten färdig för att silas och tappas på flaskor. Jag gjorde en liten ceremoni där jag tackade för Frejas gåva och där jag dedikerade nektarn till arbete i hennes namn. Blom- och fruktresterna grävde jag ner under mitt eget fläderträd tillsammans med ett litet nektar offer.

I den svala sommanatten,
lyssnar till svalor,
njuter av årets Frejaskörd
Magin smakar underbart!



3 kommentarer:

  1. Du är bara så underbar. Mmmmm, vill bara känna smaken av kall fläderdryck fylla min mun och min strupe.

    Det var många år sedan jag själv gjorde fläder. Den godaste av drycker. Om inte i år så ska det bli nästa. Det ska jag lova mig själv. Tack för härlig inspiration.

    SvaraRadera
  2. Kanske får man nöjet att smaka denna nektar ngn gågn framöver ;) låter fantastiskt. Själv har jag bara gått och snusat på flädern under försommaren, inte illa det heller ...

    SvaraRadera
  3. Det receptet ska jag prova. Men jag ska nog byta ut sockret till honung.

    SvaraRadera