tisdag 28 juli 2009

Reflektion inför Lammas och Rans måne


Vi startade denna blogg i januari i år 2009. Idag gick jag tillbaka och tittade på vad vi skrivit och såg att det faktiskt fanns mer sammanhållande teman och mer rytm än jag trott. Ett av de första ämnen vi skrev om var altare. Willenda har också tagit riktigt vackra bilder av flera av sina skapade heliga kraftplatser. Sen följer en kavalkad av funderingar kring magi, idéer om grupparbete, ceremonier som planeras eller har gjorts, och så månen. Ständigt månens faser, avtagande och växande, fullmånelöften och svartmånelöften, olika månar i olika årsfaser. Ofta benämner vi dem med gudinnenamn eller med ord som beskriver vad vi känner för dem.


Varje år går månen genom de olika astrologiska tecknen och samtidigt ser vi hur årstiderna förändrar sig. En fullmåne i maj har en annan betydelse än en fullmåne i oktober. Olika former av energier lyses upp inuti och utanför. En svartmåne i januari har en annan betydelse än en svartmåne runt midsommarsolståndet. Olika energier tar tag i oss och tvingar oss inåt.


Nu växer månen och det passar att arbeta med allt som står på tillväxt, både i trädgården och vid datorn, både i bild och i relationer. Det stjärntecken som regerar fullmånen om en dryg vecka är Vattumannen. Vattumannen sägs stå för individualism, originalitet, att hitta sina egna talanger, nya idéer, universell kärlek och förhöjd sinnesnärvaro bland mycket annant. Passande färg är ljus lila och passande dofter lavendel och bensoin.


Innan fullmånen, infaller Lammas, den högtid som vissa kallar Husdjurens högtid. Själv har jag alltid associerat Lammas med vatten. Varför vet jag inte, men Lammas för mig är vatten, frihet och rikedom. Det passar bra inför fullmånen som jag benämner Vattenmånen, eller Rans måne. Något att svalka sig med nu när värmen är tung.


Det blir en enda lång ceremoni för mig en vecka framöver; genom Lammas och Rans måne. Jag vill vara vid havet och arbeta med stor magi, fast på det mest opretantiösa sätt. Tvätta mig med vind och vatten, rita cirklar och runor i sanden, finna nya sätt att se världen, meditera över havet och min del i världen; hitta det originella som passar in i helheten. Jag bryr mig inte om utifall jag är själv eller tillsammans, om det är sol eller regn. Helst vill jag ha lite av varje. Eller allt, vilket är ett typiskt vattumannendrag.

(Bild: Lagurunan från bildprojektet Runor.)

4 kommentarer:

  1. Lagu och Ran, så rätt! Och lite Omma med ska jag klämma in. Skördefesten (bröllopsdag) stannar vi till för ett litet offer vid Ommas berg och Rans fullmåne ska jag sitta på hällristningarna vid Nämforsen och sjunga "Locke, locke Ran...
    Det ser ut som om något ska bli av i år, baske mig!

    SvaraRadera
  2. Härligt med dina sammanfattande reflektioner. Ibland har jag kännt att det är för lite magi och för mycket annat men jag har också läst och sett den röda tråd du beskriver. Magi i vardagen - så här ser det ut för vår del!
    Och Ingrid - Nämforsen står på min att göra lista. Alla dessa hällristningar.... Ska du titta på Monica Sjöös tavlor också?

    SvaraRadera
  3. ps Sofia
    Det räcker nog inte med ett Runprojekt - jag vill ha korten! Helt underbar Lagu bild.

    SvaraRadera
  4. Ha, ha, ha. Jag skrev "projekt" för det är så härligt vagt och kravlöst ... ;) men det kommer att bli kort, som jag tänker nu både vykort o ngt jag tänkte döpa til "kunskapskort" ... tror jag. Funderar vidare. Nästan alla framsidor är klara.

    Angående din ovanstående kommentar så tycker jag att det är bra att vi framledes söker strama upp oss lite och vara mer magiinriktade. Blir väl en bra minitransformation till kommande halvår.

    Ha så himla roligt på resa Ingried. Det förtjänar du.

    S

    SvaraRadera