måndag 28 december 2009

Fullmåne- Blåmåne - Lagumåne


Nu på nyårsafton infaller en blåmåne. Blåmåne kallas den extra 13:e fullmåne som inträffar var 33:e månad. Det finns ett engelsk uttryck som säger Once in a Blue Moon vilket syftar till att något inträffar sällan.
Det som gör denna Blåmåne extra speciell är att det även är en partiell (8%) månförmörkelse samma kväll där månen är delvis täckt av jordens skugga. Detta börjar kl 19.52, syns som mest 20.23 och är över 20.54.


Blåmånemagi

På Blåmånekvällen är allt tillåtet - du kan med andra ord tillåta dig att vara lite extra mångalen, lite extra crazy. Släpp alla kontrollerande band och hämningar - var ditt unika DU. Gör det där du har velat en längre tid och framför allt - tala om för din älskade att han / hon har den där speciella platsen i ditt hjärta!

Efter att ha läst Zsusanna Budapest bok Grandmother Moon för många år sedan har jag använt blåmånen till kontakt med anda världar. Liksom på Helsafton är väven tunn men med helt andra energier än på Helsafton. Jag tänker Midsommarnattsdröm om ni har sett pjäsen, filmen eller läst Shakespears fantastiska verk. Det är en utmärkt kväll att kontakta våra småfolk och tacka för deras hjälp det gågna året och knyta allianser för nåsta år. Som alltid gillar småfolk "socker och gull" och dom blir tacksamma för de små gåvor du ger dom.

Nu kanske det känns avlägset med midsommarenergi mitt i vintern men faktum är att småfolkets energi är långsammare så här års så det är lättare att kommunicera med dom än på sommaren. Och om älvor och feer känns helt fel så finns det säkert en hus - eller gårdstomte i din närhet som gärna vill ha lite uppmärksamhet.

Som alltid när man kan kika mellan väven är det en bra tid för spådom och divination. Om du plockade årsrunor på midvinternatten kan du jobba vidare med dessa, gör t. ex ett collage med vackra bilder som gäller din årsruna.



Månförmörkelsemagi
Detta är en mycket speciell energi som är helt fantastisk om man hittar rätt sammanhang att jobba med den. För vad är de egentligen som händer? Jo- på några timmar går vi igenom delar av en måncykel!!! Hur praktiskt som helst i vår stressade värld!!

När jag hade bestämt mig för att skiljas så var det passande nog en total månförmörkelse. Medan månen var full så funderade jag över mitt äktenskap som var klart och fullbordat. När månen började förmörkas gick jag in i nästa fas - allt är färdigt på detta plan -det blir inte bättre än så här- dags att gå vidare och bryta alla band. När månen var helt dold av jordens skugga klippte jag symboliskt av en del band jag hade förberett.
När nymånens smala skära syntes efter några minuter så föddes mitt nya fria jag som likt en nyfödd lammunge står på darriga ben. När månen åter var full stod jag med stadiga ben på jorden - stärkt i mitt beslut som en fri kvinna!



Denna gång är det bara en liten skugga på månen som kommer att synas. Månen går från att vara helt full till nästan full och blir därefter full igen. Jag kommer att använda tiden mellan halv nio och nio till att dra en extra hjälpruna för nästa år- en nödhjälp som jag kan ta till för att bli så bra och så FULL-komlig som bara jag kan bli.

Lagumåne är mitt privata namn på denna 2009 års sista måne men samtidigt är den första 2010. Jag har dragit Lagu som min årsruna nästa år- vattenrunan- som står för en massa bra saker men framför allt är den blå och blått är den färg som av någon anledning kommer längst ner på min färgskala. Det ska jag ägna nästa år åt att ändra på och jag börjar med en egen måne - ägnad åt mig och min blåaruna.

5 kommentarer:

  1. Tack för ännu en inspirerande text. Tar till mig av dina tips för min Blåmånekväll!

    SvaraRadera
  2. Toppen Syrran. Nu ska jag fundera en stund över hur jag ska sammanföra detta praktiskt med "vanligt" nyårsfirande. För mig är dock alltid det profana nyåret en stund för lek, glitter, att klä sig inför året, och lyssna noga på vad folk säger och se om några stjärnor faller ... så det lär inte bli några problem. Eftesom jag också är hemma har jag full frihet att tända ljus på altaret osv

    Sofia

    ps: tycker om Lagumånen och anammar det. Blåmåne och Vattenmåne ligger nära varandra och passar bra ...

    SvaraRadera
  3. Suger åt mig av inspiration och impulser.

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
  4. oooh! har precis hittat er blog! helt underbart! :D ha en magisk blåmåne-esbat!! )O(
    /mirre

    SvaraRadera
  5. Välkommen Mirre! Det är alltid roligt att nya vänner hittar hit! Inspirera är ett av våra ledord. Ceriadwen tror jag har varit här förrut! Kul att du återvänder! Jag hoppas vi alla får ett härligt magiskt nytt år!

    Hälsningar
    Willenda och Månsystrarna

    SvaraRadera