lördag 2 januari 2010

Infirad, och här sitter jag


Från Vintersolståndet till den profana - men viktiga - Nyårsnatten har jag firat in det nya året på alla sätt tänkas kan. Och här sitter jag nu med famnen full av planer, råd och redskap.

Natten då Vintersolståndet inföll var gnistrande kall, mörk och tyst. Vi var bara två som tassade ut i den knarrande snön och djupandades över gnistrande stjärnor på himlen och kristaller på var gren. Vi gick försiktig in bland de mörka träden. Tillsammans hörde vi bevingade varelser som flög mellan tallens stammar trots att inga varelser syntes, och vi kände närvaron och doften av stora, vilda djur i andeform.

Sen Familj och Julfamnen med allt det innebär av umgänge, god mat och julgåvor.

Och till sist Nyårsfest med massor av vänner och massor av dricka. Men även det innehöll sin magi, med månförmörkelse över blåmånen. Det var ingen slump att vissa - inklusive jag själv - ylade mot månen bland raketer och champangekorkar.

I nio dygn har jag firat och nu sitter jag här med famnen full av planer, råd och redskap. Skrivbordet blev äntligen rensat innan nyår, och det finns en fin signifikans över den nästan tomma anslagstavlan, skrivbordets rena yta, den ännu oinvigda väggalmanackan och det omålade, vita maskerna som ligger i hög framför mig. Jag vill inte stöka ner, eller börja med något. Inte riktigt än. Njuter av möjligheternas tillstånd en liten stund till.

Jo, en sak har jag börjat med. När vi stod där mitt i skogen i smällkalla natten på Vintersolståndet och jag vandrat in i ljusspiralen för att kommunicera med det nya året genom spegeln, snurrade jag som bestämt den lilla flaskan på spegelns yta. För att se vilket väderstreck jag behövde jobba med var det tänkt. Två snabba varv for den för att sedan tveklöst stanna på Öster. 'Öster?' tänkte jag förvånat. Jag som skriver och pratar mest hela tiden. Idag läste jag återigen delar av The Four Fold Way av Angeles Arrien, och det slår mig att javisst. Just dom sakerna hon placerar i Öster har jag gjort i massor. För flera år sedan. Men nu är det dags igen för att väcka inspirationen och hålla kreativiteten på topp.

I Öster placerar Arrien Visionären och redskapen att arbeta med denna arketyp är bland annat kraftsånger, meditativa promenader, att använda klockor och bjällror, bön, visualisering, samt visionsvandringar i naturen. Allt detta passar perfekt för mig nu. Jag som har fullastat med planer att genomföra får en frisk och lätt känsla av Öster. Alla tekniker är lätt tillgängliga och kommer hjälpa mig att inte fastna i allför rigida mönster. Vi får precis dom råd vi behöver, om vi bara lyssnar. En förmåga som också hänger samman med detta väderstreck.

(foto: Jag omgiven av kompisar runt tolvslaget Nyårsnatten mot 2010)

1 kommentar:

  1. och min flaska stannade i norr. " Inte igen ! var min första spontana tanke, " det kan inte vara möjligt! Men tre försök som alla pekar åt norr måste vilja säga mig något...
    Även om jag är född i norr, arbetar med norr , lever med norr, tycker jag kan norr innan och utan... men häromkvällen slog det mig - med vattenrunan som min allierade detta år kan det vara skönt med fast mark under fötterna ibland!

    SvaraRadera