onsdag 5 oktober 2011

Lekande lätt!!

Tänk vad lätt det är. Att ge andra människor råd. Vi vet allt om hur våra vänner borde leva sina liv. Det är lätt att säga åt andra att ta det lugnt. Ta en paus. Vila.

Tänk vad svårt att göra samma sak för sig själv. Följa sitt eget hjärta. Känna sina gränser. Ta det lugnt. Vila.

Vilken tur att våra kroppar är klokare än vi. Och säger ifrån. Som nu. Min kropp skriker: Vila!!! Ta det lugnt!! Gå i ide!! Och visst hade det varit skönt..

Då minns jag hur enkelt det kan vara. Att komma i balans. Och jag gör det.

Jag släcker alla lampor i huset. Jag tänder ljus.
Jag tänder mild rökelse som jag vet gör mig glad.
Jag spelar musik som jag vet stillar mitt sinne.
Jag sitter och bara är.

Tio minuter senare har jag landat. Hela jag är på ett och samma ställe- samtidigt.
Jag känner mig runt i min kropp - noterar hur det känns utan att värdera.
Jag tittar runt i mitt hem - noterar utan att göra listor.
Tittar på mitt altare- noterar att det är vackert.
Jag återgår till att bara vara.
Och allt känns lite enklare.
Jag väljer att vara nöjd.

Jag minns Älgens fantastiska budskap som är mitt detta kvartal;

Här och nu har du allt. Min gåva till dig är att vara nöjd med livet.
Här gäller det att känna dig nöjd med din plats i livet,
först då befinner du dig i mitten av världen och det du önskar kommer till dig.
Kliv ur känslan av missmod.
Välj att vara nöjd och din situation kommer förbättras.

Livet är Gott!

(Citat om Älgen är hämtat ur Solögas bok, Djurens språk isbn 91-974726-0-3)

1 kommentar: