söndag 26 september 2010

Trummorna ljuder

Nio kvinnor i cirkel
trummorna ljuder
sång börjar läras
hästar springer med svansar högt
eken står stadigt och fast


nio kvinnor i cirkel
sången är mjuk
sången är hög
sången blandas med
jorden rik


nio kvinnor i cirkel
provar en stig
gammal som tiden själv
hästarna springer
hunden vaktar

gräshoppa grön gör sällskap på trumman
(gräshoppan står för resor i tid och rymd,
och för jämfota-hopp in i framtiden)

En del av mig sitter kvar och sjunger
i natt jag somnar till trummornas ljus
systrar, mödrar och döttrar
trådar vävs av rytmiskt ljud


9 kommentarer:

  1. Vilka underbara bilder!! Jag skulle gett mycket för att få vara med. Har aldrig trummat i hela mitt liv, men skulle så gärna vilja lära mig. Tyvärr bor jag ju i Göteborg så jag är ju inte nästgårds direkt... Men vilken härlig känsla i både kropp och själ jag får av att titta på fotona!

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder!!! GLÄDJE!!! :D

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder! Och sann text : )

    SvaraRadera
  4. Jag måste bara få fråga vart man kan få tag på en trumma? Och jag skulle också vilja fråga om ni släpper in utomstående personer i era trumträffar någon gång? Jag skulle så gärna vilja lära mig, har aldrig någonsin trummat. Jag skulle så gärna vilja ta med mig min mamma som också är väldigt intresserad och komma och bli undervisad någon gång i vår tex. Skulle det alls vara möjligt?

    SvaraRadera
  5. Tack för alla fina kommentarer!

    Trummor kan man göra:
    svårt att göra från början - men det finns kurser. Kan dock bli ganska dyrt. Ett betydligt enklare sätt är att leta i exempelvis rättvisebutiker som ibland har trummor fårn olika världsdelar. Eller i musikbutiker som brukar ha enkla handtrummor i olika storlekar. Det finns också dom som säljer färdiga "shamantrummor" på näthandel - kostar en del dock. Kan även vara värt att kolla Tradera. Om man har riktig tur kan man hitta prisvärd trumma på marknader.
    Trumcirkeln är helt öppen. Det enda är att man måste kunna ta sig och ha med sig egen trumma och eget fika. Döttrar och mammor tycker vi är jättekul såklart ...mail till mig finns på bloggen om du har fler frågor. I dagsläget vet vi inte när nästa träff blir - men så fort vi vet annoncerar vi det på bloggen

    SvaraRadera
  6. Tack för en fin eftermiddag, Det var en härlig upplevelse med trummorna och sången.

    SvaraRadera
  7. Vill gärna instämma med föregående talare ;) Det var väldigt trevligt och givande. Jag hoppas verkligen att jag kan vara med på detta fler gånger. Jag trummar en hel del i min ensamhet men detta var en helt ny upplevelse, verkligen en energiinjektion.

    SvaraRadera
  8. Lea och Linda: Det var så roligt att få träffas. Hoppas vi syns igen.

    kram

    Sofia

    SvaraRadera
  9. Ser underbart ut.Rötterna har verkligen en bortglömd skönhet.
    Tack för att du delar med dig av ditt liv och insikter. God Vintersolestånd på dig.
    )0( Blessed you

    SvaraRadera