fredag 7 januari 2011

Vatten, vatten och mer magi


Skäran är ny och spröd. Jag följer Hennes rytm och mycket händer i mitt sinne och min kropp. Någons sorts utrensning, någon sorts perfekt anpassning till ett flödande liv.
- Vatten, viskar andarna. Mycket vatten, mer vatten.
Så jag lyder, för de brukar ha rätt och lever man ett liv med andar som rådgivare så gör man.

Jag dricker mängder med vatten ur mitt Gudinneglas, spetsat med citron. Gör också kanna efter kanna med the, oftast Yogithe Lotus eller Jasmine. Dricker och riktigt känner hur blommornas energi flyter ut i mitt blod och doftar i vattnet i min kropp. Och naturligtvis badar jag. Nästan varje dag skvalpar jag omkring i badkaret, med aromolja med jasmine, några droppar mjukgörande oljor som avokado och oliv, citronskivor och tända ljus runt badkarskanten. Däri ser jag för mitt inre öga små ljusa figurer som paddlar runt mig med näckrosor som båtar. Låter mina bekymmer flyta ut och hjärtat öppna sig. Lärde mig också en meditation häromdagen från Raven Wolfs bok Mind light. Den heter Tusen regndroppars meditation och fungerar såhär:

Du har en fråga som behöver kontempleras. Du sitter på golvet i ett tempel. Framför dig har du en vacker skål med vatten. Nu ser du hur en droppe faller ner i vattnet, hör med dina inneröron hur ploppar, ser ringarna som sprider sig över vattenytan. Det fortsätter att droppa och för varje droppe som träffar vattenytan säger du det första ord som kommer för dig. För varje droppe ett nytt ord. Det kan vara depressiva ord, arga, handlingskraftiga, behagliga, fantasifulla. Låt dig själv berätta med droppandet så länge du vill. I dessa ord ligger svaret på din fråga - ett förslag på hur du kan arbeta vidare och vad du nu behöver eller behöver göra. Om du inte kan tolka svaret direkt, sov på saken och se vad som dyker upp.

Magi är läran om energier säger Rosie Björkman. Eller, när man förstår hur all energi fungerar kan man medvetet skapa situationer för att balansera, hela och ge energi där det behövs.

Vatten - Elementet som motsvarar flödande känslor, andlighet, rening, månen och reflektion.
Citron - en månfrukt, renande och uppfriskande. Symboliserar trohet, kärlek och evigt liv.
Lotus - heliggör kroppen och själen, för samman ovan och nedan, skapar förståelse att överjordisk skönhet kommer ur Modern jords gyttja.
Jasmine - starkt associerade till månsken står denna blomma för skönhet, mystik, kvinnlighet bland mycket annat. Anses såväl avslappnande som föryngrande för huden.

(bild: Lotus eater från Deviant art)

1 kommentar:

  1. Vad underbart Sofia, Jag och Esmeralda har efter en stark healingsession kört med vatten terapi i utrensande syfte. I två dagar. Helt underbart! KOm och tänka på snön - så här års kan vi hålla vatten i våra händer utan att det rinner i väg......

    SvaraRadera