tisdag 25 januari 2011

Krigarruna - krigarår


Vid årsskiftet drog jag en rykande färsk runa - oväntad och ändå inte. Efter Idegransrunans tunga men fruktbara energier var jag sugen på luft under vingarna, fokus och lite eld i ådrorna. Så vad kunde passa bättre än Tyrs runa?

Runans form sägs symbolisera spjutspetsen, men kan lika gärna vara en pilspets. Vilket som är det lätt att se vapnet susa fram genom luften för att träffa sitt mål. Runans färg är lysande röd, men även kritvit passar denna energi. Den sägs stå för rättvisa, att klara striden, balans, kraft och andlighet. I klassisk runtolkning brukar den framhävas som en manlig runa, men eftersom jag inte tror att runorna har särskilda manliga eller kvinnliga energier brukar jag se den som den Andlige krigarens runa, oberoende av kön. Den andlige krigaren försöker stå upp för sina ideal och bära såväl animaliska instinkter och högre etiska insikter med stolthet. Hon söker att bli mer än vad hon är. Valkyriorna i skinande rustningar, med hästar som springer över luften och det heliga uppdraget att leda människor från ett liv till ett annat är starkt associerade till denna runa.

Runan handlar om mod och offervilja. Mod att offra ego och fåfänga - den moderna människans kanske starkaste drivkrafter. Ett offer eller blot handlar alltid om att ge bort eller skala av något som varit betydelsefullt för oss. Förvånansvärt ofta värderar vi våra mindre vackra sidor högt. Jag tror det handlar om att vi slipper utsätta oss för det obekanta så länge vi håller oss på säker mark, även om den marken är såväl steril som obekväm. För min personlig del handlar det om att offra rädsla. Jag dedikerar detta år andligen till att rensa i gamla sår och försvarsbeteenden som inte gynnar mig och de mina, vare sig de är från detta liv eller andra. Mycket har jag gjort tidigare, men nu kommer finliret. En djuprensning där jag ständigt kommer att observera mig själv och andas bort gammalt skräp.

För att hedra denna runa och använda dess energier på ett bra sätt under året har jag gett mig själv dessa tillsvidarelöfte. Varje dag ska jag:

Meditera. Kan vara tio minuter eller en timme, med öppna ögon eller slutna. Men en stunds vila vill jag ge mitt sinne varje dag.

Träna fysiskt.
Det kan vara femton minuters yoga eller två timmars cykling. Omfattning eller form spelar ingen roll, desto mer omväxlande desto bättre. Men en stunds rörelse vill jag ge min kropp varje dag.

Göra något kreativt och/eller konstruktivt.
Det kan vara att sy upp en kjol, skriva en dikt, rensa en låda, skruva upp hängare i hallen, redigera en text, skapa en skallra ... egentligen vad som helst som gör min värld lite vackrare, mer praktiskt och roligare. Den gåvan vill jag ge mig själv och mitt behov av skönhet, ordning och kreativitet varje dag.

Andas bort rädsla. Under kvällen kommer jag andas genom dagens eventuella spänningsmoment och rensa dessa från blockeringar. Samtidigt tar jag en utflykt i tiden och läker de gamla sår mitt sinne letar upp.

5 kommentarer:

  1. Trevligt att du skrev om den runan, för det råkade bli även min årsruna. :)

    SvaraRadera
  2. mmmmmm underbart... finns det ett runkort till Ur....

    SvaraRadera
  3. Roligt Ceriadwen. Vi får jämföra noter vi årets slut. Spännande tid framför oss.

    Yep min kära Willenda. kommer med mail ...

    SvaraRadera
  4. Haha ja det får vi göra. Men jag känner mig fruktansvärt ostrukturerad i jämförelse. :)

    SvaraRadera
  5. Tack för mycket bra information, passar ganska bra in på mig också så här under mitt år med Den hängde och luftens element :)

    SvaraRadera