onsdag 23 februari 2011

Nycklar och lås

Jag har haft problem med nycklar på senare tid. Bokstavligt talat. Och det oroar mig då jag känner mig nära nyckeln som symbol och gärna har den i olika smycken liksom använder den i andra konstformer. Vid ett flertal tillfällen är det just särskilda nycklar jag tagit emot som gåva under djupa transresor - och jag har ttott mig förstå deras innebörd.

En klok en sa häromveckan något i stil med "det handlar inte bara om nyckeln, man måste veta vilket lås den hör ihop med också". Jag har tänkt på det där, och ju mer jag tänker desto mer självklart ter det sig. Och jag kan också se att det kanske inte varit så mycket nycklarna som krånglat som låsen.

Jag har nycklarna - talangerna, förmågorna, gåvorna - vad nu ödesgudinnorna har gett mig att leka med. Men använder jag dem helt och hållet på rätt plats? Får jag ut vad jag vill säga på ett bra sätt? Vet jag vilken nyckel som hänger ihop med vilket lås?

Jag drömmer vidare på detta. Och nu kommer fokus vara lås istället för nycklar. Det ska bli spännande att se hur det går.


(Bilderna kommer från
Nyckel - Deviant art
Lås - Deviant art )

1 kommentar:

  1. Vilka underbara tankar Sofia och jag blir lite full iskratt eftersom vi inte har diskuterat detta djupare. Jag har bara noterat i " förbifarten" att du gillar nycklar som jag. Själv har jag varit nyckelfixerad hela mitt liv men har snöat in på lås det senaste två åren. Har hittat fantastiska lås på loppmarknader men inte köpt några för nycklarna ha saknats.

    Jag har dock gjort det utifrån en fascination av det tekniska och hantverket, och känslan av att hålla i ett flera hundra år gammalt hänglås oc fundera över vad det kan ha använts till.

    Nu öppnar du en ny dimention Sofia.
    Nycklar och lås hör givetvis ihop!

    SvaraRadera