lördag 12 februari 2011

Vardagsmagi - världens enklaste grej - del ett, tvätten

Att medvetet använda oss av energierna runtom oss i samband med allt det där vardagliga vi gör är den enklaste vardagsmagin som finns. När vi tvättar, diskar, städar, vattnar plantor och slänger sopor kan vi använda oss av dessa handlingar för att balansera vårt liv på önskat sätt. Ofta ser vi hushållssysslor som något tråkigt. Men vårt hem är utgångspunkten för vårt magiska jag, och just rutinsysslor kan vara en garanti för att vi får in det vi behöver i vårt liv. För varför stressa igenom städningen för att kunna göra en ceremoni på kvällen, när du lika gärna kan göra städningen till en ceremoni?

När jag tvättar använder jag mjukmedel utan doft. Sen tillsätter jag aromolja av lämplig sort till olika omgångar tvätt. När jag tvättar lakan blir det lavendel som är rogivande och harmoniserande. Perfekt att ligga och snusa på huvudkudden innan man somnar. Det doftar också gott i hela sovrummet. Till den röda tvätten blir det ofta ros. Jag tycker om att framhäva de positiva elementen i den eldiga färgen med kärleksblomman framför alla. Rosdoften och den röda färgen är för mig en kombination som tar fram Gudinnan i hennes livgivande aspekt. Till den stora maskinen mörk tvätt som innehåller merparten av mina kläder väljer jag olja beroende på vad jag behöver för tillfället. Apelsin när dagarna känns grå och jag behöver lyfta humöret, citron för att det är uppfriskande, kanel för värme (men var försiktig, kanelolja kan irritera huden), ylang-ylang för lite mer sexighet, mynta för att få huvudet att klarna, bergamott för att jorda mig för att ge några exempel. Jag har en liten uppsättning oljor hemma som täcker de flesta behov.

Tänk på att:
När du väljer aromoljor var noga med att de är äkta, köp ekologiskt när det går att få tag på och köp inte mer än du gör av med. Det används många blommor och växtdelar för att skapa en liten flaska koncentrerad energi, så vi bör vara rädda om den. En liten samling väl valda oljor kan täcka de flesta behov, och vi behöver inte heller välja de dyraste sorterna. Magitillbehör som svider för mycket i plånboken borgar inte för bra resultat.

Den enkla ansatsen att doftsätta tvätten ger resultat som bokstavligt talat känns såväl dag som natt. Som i all magi är intentionen viktigt. Din intention lyfter oljornas naturliga kvalitéer och gör dem än mer effektiva. Tvätta lugnt och gå i frid. Eller hur man nu säger ...


(Bild: Washing Deviantart)

7 kommentarer:

  1. Tack för tips =) Hur många droppar olja ungerfär/tvätt tar du?

    SvaraRadera
  2. Beror på hur stor tvätt såklart - jag provar mig fram. Men ngnstans mellan 8 - 15 dr, om man verkligen vill känna resultat. Är man försiktigare så vet man ju att energierna finns inbakade utan så mkt doft. Var dock lite mer försiktig med kraftiga dofter som ylang- ylang och kanel. Man kan få ont i huvudet om det är för mkt ... ;)

    SvaraRadera
  3. Jag blir full i skratt. Har just börjat min magiska städning och har i dag citrus i mitt sista golv vatten...

    SvaraRadera
  4. Men dit har jag ju inte kommit än!!! ;)

    SvaraRadera
  5. Mycket bra skrivet! Det är lätt att se det magiska när man står under månen, mindre lätt att känna det i vardagen.

    SvaraRadera
  6. Vad roligt att läsa Sofia. Jag har alltid hävdat att jag mår bra av att städa, och har då fått sneda blickar... Det är ju lite "fult" nuförtiden att som kvinna tycka om att städa, vilket jag tycker är synd. Men energin som kommer fram när jag plockar undan alla störande moment går inte att ta miste på. <3 Tack för tipsen <3

    SvaraRadera
  7. Toppen. Det här kanske kan motivera mig att städa lite mer. Det är ju dubbel nytta och halverad tråkighet.
    Utmärkt tips.
    kram

    SvaraRadera