söndag 10 maj 2009

Geometri - Universums former

I högstadiet förgyllde jag mina mattelektioner med att göra mönster på rutat papper. I centrum en fyrkant och ur den växte oftast fantastiska mönster som fyllde hela pappret. Bestående endast av fyrkanter och trekanter.

När jag började mitt andliga arbete blev cirkeln det centrala. Från den utgick allting. Kärnan. Lärde mig att tänka i cirkel, inte linjärt. Cirkeln, evigheten, livets cykler. Allt går runt.

Men något har börjat att hända i mitt sinne. Jag dras till fyrkanter och trekanter igen. Cirkeln är fortfarande mycket viktig, men det är något med de andra geometriska symbolerna som lockar.
Något med deras vibrationer.

Deras symboliska innebörd vet och känner jag. Men det är något annat de bär på. Vilket känns som en spännande utmaning. Att lära känna och undersöka fyrkantens och trekantens hemligheter. Deras kraft och deras gåvor.

Min trumma har en lite annorlunda form då den har sex kanter. En mycket speciell trumma med ett fantastiskt djup. I början hade jag lite svårt för dess form då jag var helt inställd på att den skulle bli rund. När jag kom till trumbyggarkursen så var ramen redan färdig och den var sexkantig. Under åren har jag dock lärt mig att älska denna trumma och dess egenskaper.

I dag såg jag en bild på sexkanter som satt ihop. Ja visst ja, tänkte jag. Bin bygger faktiskt sina honungskakor i sexkanter. En djurisk form, en universell form, en spännande form, lika given som cirkeln.

Har även börjat tänka på vår grupp som en trehörning som växer och expanderar i trianglar. En spännande tanke och form. Vart leder den?

I mitten en kärna. Eventuellt en fyrkant runt den. Riktningarna är fyra, årstiderna är fyra.
Ram, stabilitet........

I mitten en kärna. Eventuellt en trekant runt den. Det manliga och det kvinnliga.
Att ge, att ta.........

I fyrkanten förenas och möts det manliga och det kvinnliga med "gapen" mot varandra i perfekt harmoni.
Villkorslös kärlek!!??

Geometri - en magisk och spännande värld.

6 kommentarer:

  1. Jag känner också hur trianglarna vibrerar med ngt spännande, ngt oåtkomligt, högstämt men ändå inte. Och fyrkanterna ...med fyra trehörningar och en kvadrat kan man bygga en pyramid ...............

    SvaraRadera
  2. Som blivande bidrottning är jag fascinerad av sexkanter.....

    SvaraRadera
  3. Om så är fallet, så ser jag med glädje framemot söt, mjuk, len, härlig Willenda-honung =).

    SvaraRadera
  4. Yes, that´s my plan.
    Grannarna är biodlare och eftersom deras bin oftast är inne i min maskrosfulla trädgård så tyckte jag att dom lika gärna kan bo där! Jag ser sååååå mycket fram emot att göra magisk honung -"skördad" under fullmånen!

    SvaraRadera