fredag 20 november 2009

Gör ditt eget häxbälte !!!


I Glastonbury kan man hitta allt en häxa kan önska sig. Jag tycker man ska göra sina magiska föremål själv så långt det är möjligt och det är härligt att gå runt och bli inspirerad. Årets "vill göra" är något som på engelska kallas för Witches ladder ( häxans stege) eller witches girdle ( häxans gördel eller bälte). Ni får hemskt gärna komma med förslag på vad detta skulle kunna kallas på svenska !


Häxgördeln kan användas på olika sätt. Den kan användas som skyddsamulett och du kan väva in trollformler av olika slag. Du binder in dina magi under en liten ceremoni och hänger upp gördeln på en plats, kanske över ditt altare, så att du ser den och blir påmind tills dess att magin har haft sin verkan. Man kan också göra en gördel tillsammans i samband med att man firar en fullmåne eller trummar för klimatet!
Den magiska kraften av din häxgördel bestäms av dina intentioner och vad du laddar in i den.

Som ni ser på bilden är resultatet en girlang av vackra band eller garnbitar. Dessa ska från början vara din kroppslängd plus din famnlängd dvs runt 3,5 meter långt om man är runt 170 cm lång. Alla band behöver inte vara så långa men åtminstone tre stycken så du får en bra fläta. Du kan fläta och sno bandet hur många ggr som helst -det färdiga resultatet behöver inte vara 3,5 meter långt. För att förstärka din magi hänger du på små påsar med örter eller mineraler, fjädrar, snäckor, kottar, udda smycken och annat.

Jag har köpt vackert garn och sammetsband i YULE- röda nyanser till min gördel. Mitt häxår är avslutat och jag ska börja fundera över vad jag vill uppnå nästa år och hur jag ska symbolisera det. Jag vill att häxan ska få större plats i min vardag och därför letar jag reda på örhängen med kvastar och kittel på. Jag planerar att hänga gördeln ovanför mitt altare men jag ska klippa av en liten stump som jag alltid har med mig på något vis. Gördeln ska invigas vid midvintersolståndet!

3 kommentarer:

  1. Jag arbetar nu med en mask med massor av fjädrar och en sagostav. Vill gärna inviga dessa vid vintersolståndet också då de blir en del av mina häxattrialjer som jag ska använda vid olika sammanhang. Har också börjat fundera så smått på vad jag vill ha mer plats för nästa år .... ser fram emot att se mer av Häxan Willenda hela tiden ...

    Sofia

    SvaraRadera
  2. Fjäder mask - Off course my dear- jag köpte masker med massor av fjädrar på flygplatsen. Ibland är jag lat, eller som jag föredrar att kalla det, praktisk!

    SvaraRadera
  3. Ha, ha... synkande gillar jag. Då har vi början på en vintersolstånds ceremoni ...

    lat, praktisk, praktisk, lat

    whats's the differens?

    Sofia

    SvaraRadera