söndag 21 november 2010

Lagu måne

Det har regnat flera dagar och luften är så vattenmättad att man inte märker om det regnar eller bara är tät dimma. Jag åkte upp på Linderödsåsen tidigt i morse och dimman eller markfukten låg en halvmeter över backen. Någonstans ovanför all dimma fanns en sol som vi inte såg på hela dagen och nu i kväll finns en måne som jag känner i varje cell även om jag inte kan se den.


Med så mycket månvatten i rörelse funderar jag över hur andra människor känner sig. Känner alla av månen på samma sätt?
Antagligen inte.
Blir livet lättare om man vet hur ens egen måncykel går?
Troligtvis eller kanske ska jag inte vara så blygsam- Absolut!
Är man klok eller galen när man förlägger en kurs i tenntråds broderi på en fullmåne?

Att brodera med tenntråd var nytt för alla men vi hade olika mycket bakgrund av att "pyssla" tidigare. Det var intressant att observera hur en del deltagare dels var otåliga för att det inte gick fort nog och hur andra reagerade när det blev små fel och man fick backa nåt steg och kanske göra om. Eftersom jag inte kände dom så vet jag inte om de alltid beter sig såhär eller om dom var mån påverkade.

Det är många olika steg innan vi var klara och vår ledare hade klokt nog inte förberett vårt material alls. Prat av skvaller karaktär blandades med perioder av tystnad.
Vi fick göra alla moment själv och jag passade på att viska lite vatten mantran in i mitt armband.
Jag ska snart lämna tillbaka min Laguruna. Året är med lagu är snart slut men jag kommer behålla alla erfarenheter och mitt nya förhållnings sätt till elementet vatten.

Det svors en hel del MEN vad nöjda alla var när vi äntligen var klara. Alla hade dessutom offrat blod på sina alster- skinn nålen var sylvass.
- Jag kan inte minnas när jag gjorde något helt själv ! sa en av deltagarna. och tittade stolt på sitt fina armband.
- Jag kan inte minnas när jag hade en dag fär mig själv i stillhet sa en annan.

Syster måne finns med oss vad vi än gör och hur vi än gör det.
Hon ställer inga krav på dig.
Det gör bara du själv.

När gjorde du något helt själv?
När hade du en dag för dig själv?







1 kommentar:

  1. Igår hade jag en dag helt för mig själv :)
    Då gjorde jag Skademask och en fin trollstav, tittade på sköna filmer och var mest bara

    SvaraRadera