söndag 13 september 2009

Ariadnes thread- ett boktips

Allt prat om Nornor och livsväv fick mig att komma på en av mina första och bästa gudinneböcker;

Ariadne`s thread - a workbook of Goddess Magic av Shekinah Mountainwater

Det här är en perfect bok för dig som vill lära dig Dianisk häxkraft från grunden. Det hela började som brevkurser i början av 80-talet men sattes samman som en bok 1991.
Boken kan läsas som en inspirationskälla eller som en lärobok. Här finns bakgrundsfakta och historik, intressanta analyser och slutsatser men det jag gillar bäst är att varje kapitel avslutas med några sidor som kallas Explorations ( efterforskningar) som innehåller
Suggested projects (föreslagna projekt),
Questions to Ponder ( saker att fundera över) och avslutningsvis
Readings and Other Sources ( boktips).
Jag ska med andra ord inte automatiskt köpa allt jag läser utan jag föreslås fundera och arbeta med oilka frågor och på så sätt göra Gudinnekraften till min egen.

Boken finns att köpa via amazon.com - både som ny och begagnad. Jag hittade också en amerikansk recension från början av 90-talet. Den håller än!

Using the figure of the ancient goddess Ariadne as a metaphor, Mountainwater unravels the mysteries of a woman-centered spirituality. She offers gentle guidance through the cycles of a woman's life; the phases of the moon; the yearly nature holidays; and the aspects of divination. She concludes each chapter with suggested exercises, meditations, and reading lists. Her capably organized and well-written book encourages women to find their own spiritual path. The reading lists lack complete citations; still, a very good, practical book on women's spirituality and goddess worship.
Recommended!

1 kommentar:

  1. Allt prat om nornor.... minsann! ;)
    Jag tror inte att jag läst denna bok, men blir nyfiken. Slår mig i stunden hur mycket riktigt bra litteratur det finns kring kvinnors faser, gudinnetro och dyl. Vi måste bli påminda om det. Vi behöver inte uppfinna hjulet tusen gånger.

    SvaraRadera