fredag 11 september 2009

Nu Fäster vi Trådarna och Synar Väven


Nerthes måne och Höstdagjämningen på ingång. Tiden är både rik och reflekterande. Vi kan fästa trådar nu, skörda och njuta, se vad som finns kvar att göra med alla projekt vi startat i år. Det finns ännu tid att färdigställa och avsluta, tid att njuta av de allt längre nätterna, den kommande vilan 0ch friskheten i luften.

Nornorna är nära. Det här är en tid att skönja Väven. Urd visar oss vad som lett oss hit, Verdandi visar vart vi är och Skuld vart vi är på väg.

Nornorna är den del i oss själva som ser världen som den är; med svårigheter och tröghet såväl som lätthet och tusen möjligheter. Nornorna står den stora, givande Modern nära: som du sår ska du skörda: livet självt i all sin rikedom och förskräcklighet. I glimtar får tillgång till vårt mönster; vart vi fastnar, såväl som våra framsteg: vad vi har makt över och vad vi inte har makt över. Vi behöver inte se allt, livet är till för att upplevas och upptäckas. En plötslig blixtbelyning kan avslöja mycket. Att se klart är en magisk akt. Redan i Seendet har vi börjat gå mot vårt sanna öde.

Jag läste en självhjälpsbok om förändring nyligen. Av 200 sidors text var det två saker jag verkligen tog till mig. Det ena gällde tacksamhet. Vart vi än befinner oss finns det alltid saker att vara tacksam över. I tacksamhet ger vi uppmärksamhet till det goda i vårt liv, och drar per automatik till oss mer gott. Det andra gällde det som är oklart. Författarinnan sa ungefär såhär: - Om du inte vet vart du ska, gå dit energin finns, resten löser sig. Vi behöver inte ha en färdig plan. Vi behöver inte veta vart vi kommer att befinna oss när vi pensionerar oss, eller ens nästa år. Det som ger energi tillbaka är rätt väg.

När vi ber Nornorna om en klarhet kan vi göra detta: Se vad vi lämnat bakom oss och släppa taget med Urd. Låta Verdandi visa oss vad vi har och visa vår tacksamhet. Låta Skuld ge oss ett pirr i magen inför de vägar där energin finns. Sen behöver vi inte göra något mer för stunden. Att ha klarhet är grunden för all magi, för all positiv utveckling, för vägen till det som är meningsfullt.

Jag var på en resa nyligen. Och av alla äventyr jag upplevde var inget så starkt som att komma hem. Jag såg, förstod med varje fiber i min kropp att jag befinner mig på exakt rätt plats och vid rätt tidpunkt. Jag är född i det land som var meningen och jag har gått den väg jag varit tvungen till för att kunna göra det jag gör och ska göra. Men det viktigaste av allt är att jag ÄR HÄR. Varför kan jag inte säga. Men Nornorna vet. Och dom kuttrar och drar slöjorna tätare omkring sig. Allt behöver vi inte se. Vi behöver bara vara.

(foto: Willenda)

1 kommentar:

  1. Det krävs mod att släppa allt och blint följa sin livstråd men när man väl har börjat så finns det inga andra alternativ. Samtidigt finns där en stor trygghet- om jag bara kan hålla fast vid min tråd- mitt sanna jag - i kaos eller när det stormar omkring mig så kan jag fortsätta längs min livstig när allt är lugnt igen.

    SvaraRadera