fredag 4 september 2009

Nerthes - Stora moderns måne

Jag befinner mig i energierna av den stora modern- Gudinnan med stor G- hon som föder allt.
Hon behöver inte namnges men jag kallar henne Nerthes. Hon är jorden jag går på, luften jag andas, elden i min kropp och mina salta tårar. Hon är mitt hjärtslag och min puls.
Nu i skördetid kan jag samla ihop Nerthes energi i form av alla hennes grödor. Ikväll gör jag en skördesallad och njuter av bönor, tomater, rödbetor och majs.

Jag skördar också kryddor och hänger på tork för att kunna plocka fram energin i vinter. Jag plockar rönnbär och trär på tråd, de får torka och kommer att användas i olika former av rönnbärsmagi under hösten. Jag dekorear mitt altare med björnbärsrevor och äpplen.


Häxåret går in på sitt sista varv och för min del börjar det idag med septemberfullmånen. Nu inleder jag min period av tacksamhet. Fram till midsommar har vi arbetat med olika projekt och vår egen utveckling. Vi ber om energi och kräver förändring på en massa olika plan.
Nu är det tid att reflektera över våra vägval och vad som har hänt. Nådde vi de mål vi satte vid ljuslågefesten eller kanske ännu tidigare- vid midvintersolståndet? Fick vi rätt effekt av vår magi eller fick vi ett helt annat resultat än vi förväntade oss? Och i så fall, blev det oväntade resultatet bra eller dåligt? Oavsett vilket så är det en bra tid för att ödmjukt tacka för alla gåvor vi har fått under året.

Jag brukar göra en tacksamhets stav. I år använder jag en vacker Idunstav som jag hittade i somras. Den dekorerar jag nu med vackra sidenband. Sidenbanden fylls med ord och uttryck som påminner mig om allt jag har att vara tacksam över. Jag sitter en stund varje dag fram till höstdagjämningen då banden får ingå i en ritual.

Luta dig tillbaka och vila i den stora moderns famn. Ha en underbar Nerthes måne!

5 kommentarer:

  1. Åh jag är så glad att jag hittat hit. Fullständigt inspirerande! Tack

    SvaraRadera
  2. Jag är hemma! Åh vad jag älskar mitt hem. I Indien har jag överallt följts av Durga - också en variant av den Stora givande Modern, som rider på ett lejon eller tiger och både ger och krigar. Det är lätt att "förföljas" av gudinnor i Indien för bilder och statyetter finns överallt. Nu är jag i höstfriska sverige och även Nornorna rycker i kjolen. Vad har du åstadkommit så här långt? frågar de. Jag ska landa, och sen gå in i tidiga höstens sköna energier, med både tacksamhet och reflektion.

    SvaraRadera
  3. Välkommen hit Ilahinoor! Det är alltid roligt att nå utanför vår kända krets! Välkommen åter
    Willenda

    SvaraRadera
  4. Ser fram emot att få hänga på lite Rönnbärsmagi i vinter. Förresten, på tal om blommor och bär. Köpte doftljus med Elderflower, vadan detta på svenska. Rionger så bekant.

    SvaraRadera