lördag 20 februari 2010

Din trummas historia



Idag skulle vi träffats och trummat men Skadi hade andra planer för oss. I går kväll och i natt har hon svept över landet och spridit ett tjockt, blött snötäcke.

Jag vaknade tidigt i morse av att ett stort sjok snö kasade av taket. Jag gick ut och kände att den tidigare lätta snön nu låg tung och kompakt. Skadis tidigare dunlätta filt hade blivit en tung våt pläd. Pläden smet åt runt mitt hus så jag nästan fick svårt att andas. Låg och tyngde grenarna på mina buskar, bambun låg slickad längs snödrivorna, min lilla atlasceder hukade under tyngden.

Så vad gjorde jag- jo jag gick runt och skakade blöt snö av min växtfamilj som lättade reste sig när den blöta snön gled av dem. Den tunga känslan låg kvar och jag gick in och hämtade en trumma. Beväpnad med min paddledrum gick jag runt mitt hus och trummade. Varje trumslag gjorde en reva i pläden tills den slutligen brast och försvann. Den fuktiga luften gjorde att trummans ljud blev dovare och dovare och jag fick höra en helt ny sång från min skyddstrumma och det stod klart för mig att det var det som jag skulle ägna lördagen åt - att hitta min trummors egna sånger.

När jag trummar har jag antingen en rytm eller en sång som jag trummar till. Jag har aldrig stannat upp och frågat min trummor hur dom vill sjunga. Jag slår på deras skinn- ibland bankar jag så jag tror att trumpinnen ska gå av. Är deras ljud skrik av glädje och extas eller skriker dom av smärta? Trumman består av ett skinn som en gång satt på en vacker ren, en vild häst och en ståtlig kronhjort. När jag gjorde mina egna trummor ingick det ceremonier där vi hedrade skinnen och de djur som skinnen tillhört men inget inslag där vi lyssnade till deras historia.

Så idag är det dags - mina trummor skall hedras och pysslas om. Jag vet att dom älskar när jag sitter och smeker dom och stryker med handen milt över skinnet. Kanske har jag lite, lite mandelolja på händerna också när jag stryker dom över ramarna. Sen frågar jag försiktigt; hur vill du sjunga? var ska jag klia dig? och kanske får jag till svar en historia om en vacker vildhäst som springer över prärien.......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar