lördag 20 februari 2010

Gröna altare och Trolltrummor

Jag gjorde nästan allt som jag tänkt - systrar och hednakamrater nära eller inte - men jag var lite sen hem från min fota/brunsch promenad med sambo. Och inte vet jag vem eller vilka som trummade, men vid ett-tiden började jag nästan springa hem, snart började en av sångerna ljuda i huvudet. "Jag såg en räv, en varg och en hare, jag såg dom och dom dansade ... " Väl hemma kastade jag på mig gröna kjolen, och byggde snabbt ett altare. Tänkte på vad Klansyster sagt om att låta trummorna tala och lyssnade på min allra första trumma - trolltrumma - som ville vara med och leka. Och leka gjorde vi.


Nej inte vet jag vilka som trummade i Väven - men jag for iväg som ett skott. Jag har vandrat bland älvor, pratat med någon mycket gammal dam, och framför allt har jag gjort det jag bestämt mig för att göra - skakat av mig ett urgammalt, dammigt beteenden inom ett visst områden och välkomnat ett helt nytt beteende, ett helt nytt sätt att vara; låtit det växa, tagit min plats, släppt fram min kreativitet inom det området ... Till och från har jag kommit ur transen något och sjungit, "Där vägarna korsas på den jordfasta sten ... "


Altaret var grönt, men Skadi fick vara med på ett hörn, fast det är så tydligt att hon börjar släppa taget. En sista gång ville hon leka med oss, busa lite och ställa till det. Man ska har respekt för gudinnorna som styr över vädret. Och med det gav hon mig en hel lång dag att bara sjunga och trumma, göra smycken, titta på fantasyserie, drömma lite, och dagen är inte slut än. "Må Skadis kraft råda i vår cirkel, Frihets visdomsöga ser i Mimers klara vatten ... "


Jag har låtit altaret stå framme och gjort enkla smycken som står för olika krafter och olika gudinnor. På altaret ligger stenar och garn som senare ska användas att skapa: nu laddade med energi. Min känsla är rikedom och mångfald. Vill låta alla goda krafter vara med: " Iduns stora kraft må råda i vår cirkel, ungdoms visdomskraft syns i Mimers klara vatten ... , Frejas stora kraft må råda i vår cirkel, kärleks visdomsöga syns i Mimers klara vatten, Sagas stor kraft må råda i vår cirkel, mytens ... , Sunnas stora kraft må ... , Holdas stora kraft ... "

2 kommentarer:

  1. Wow...vilken blogg...underbar...så vackert du har det här inne...Tack...kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Tack ska du ha Ingrid! Men det är inte bara jag utan vi ... ;)

    SvaraRadera