lördag 27 februari 2010

Disa Måne- dansa Nians dans!

Som de kosmiska systrar vi är gör klansystrarna ofta samma saker utan att ha pratat med varandra om det. Nu rensar vi. Skåp, lådor, skrivbord. Stort som smått. Från vinterkläder till hårspännen. Allt synas- behöver jag det här?

Vi rensar och rör samtidigt om stagnerad energi. Tittar samtidigt på de saker vi inte längre behöver och ger vidare. Med färre saker att binda sin energi vid ökar också viljan att hjälpa andra. En okänd ledsen kvinna jag möter på gatan får det vita marmorhjärta jag nyss köpte i blomsteraffären. När det fattas växel för den äldre mannen framför mig i kassakön öppnar jag min plånbok och ger honom de 18 kronor som fattas. Små, små gester men bra för den universella energin. När arbetskollegan stönar över att hon inte får livspusslet att gå ihop så frågar jag vad jag kan hjälpa henne med. Efter mycket trugande går hon till sist med på att jag får hjälpa henne att köpa kattmat.

Enligt hopikalendern så är vi nu inne i en period som representeras av talet 9 som enligt Hopi står för Högre kunskap, större perspektiv. I tarotkortlekens stora arkana är 9 eremiten. Den som drar sig undan för att söka kunskap, den som offrar utsidan - dvs sitt bekväma liv- för inre kunskap.

Talet 9 handlar om altruism, vishet , offervilja och universell medvetenhet och aldrig har väl det behövts mer än just nu. När en sorts kaotisk vardag har börjat infinna sig på Haiti rister Moder Jord på sig igen och skapar en ny katastrof, denna gång i Chile. Och jag tänker- vilken tur att vi är i Nian så folk orkar vara generösa mot människor dom inte känner, så det kan ordnas nya insamlingar och stödgalor men kanske ännu mer - att folk reser sin blick och ser var hjälpen behövs.

Alla ni som kan läsa detta hör till den priviligerade världen och hur lite du än tycker att du har så har du alltid mycket mer än de allra flesta!

Disamånens uppmaning blir att göra något gott för Moder Jord och hennes invånare varje dag.

5 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg! kram/charliee-healing.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Jag är fortfarande inne på att rensa, ta bort, göra iordning min arbetsplats ... läser blogginlägget och inser att precis: det är ju därför jag gör det. Jag vill har ordning för att kunna ge vidare kunskap och kreativitet på ett smidigt, effektivt sätt. Låta böcker vandra vidare, skapa plats för mer generositet, mer kärlek ... ge bort av det jag inte behöver. Jag är på; för Disamånen, varje dag - något för moder jord och hennes barn.

    SvaraRadera
  3. Dagens iordningställande blir att få igång skrivare så att jag kan printa ut studiematerial och trumsångtexter när jag vill, skaffat grejer för att dra sladdarna rätt runt mitt arbetsbord samt gå igenom kalendrar för att inte blanda ihop datum (fler). Dagens goda gärning blir att ställa ut en gigamarchall på gården och ge mina grannar lite våreld så fort det har mörknat.

    SvaraRadera
  4. Har haft svårt att kommentera på bloggen men läser den ofta. Ni inspirerar. Ger energi till mitt eget arbete och jag försöker att sända enerig tillbaka till er. Systrar i väven...
    Åse
    www.sjalsverkstan.se

    SvaraRadera
  5. Hej åse! kul! men varför har du haft svårt att kommentera? Tekniskt? Vi har satt den på "alla kan komentera" läge. Hm, hoppas det ska funka, syster i Väven.

    SvaraRadera