fredag 12 februari 2010

Sjung in svartmånen!

På söndag är det svartmåne. Denna svartmåne känns lite annorlunda än det brukar eftersom dagarna blir längre och ljuset återvänder, Sunna hälsar på med jämna mellanrum, skatorna har börjat samla kvistar och både katt och häst har börjat fälla vinterpälsen. Trots att snön ligger halvmeterdjup så känner jag en svag, svag doft av vår.

Och jag vill sjunga!
Jag vill trumma!
Jag vill dansa med mina systrar!




Vi ska träffas nästa lördag och för er som vill starta redan i helgen lägger vi ut texten till de sånger vi kommer att sjunga.

Kan du inte melodin? Hitte på! Som sjörövarfia brukar säga!


Sejdgallder trummrytm 5 takt
Där stigarna korsas på den jordfasta sten.
Jag sitter ensam ute när den urgamla kommer. .....x 100!
Sejdspön, trolldoms rön, jag ser vida i varje värld. .....x 100!

Oh du Gamla trumrytm ?
Oh du Gamla,
Oh du gamla Moder
Oh Du Gamla Moder Jord , Moder Jord .....x 2
Var har du varit hela den långa natt? .....x 2
Åh lie här lie där .....x2

Vargen, räven och haren trumrytm 3- takt
Jag såg en varg, en räv och en hare.
Jag såg dom dansa runt i ring. .....x2
Uti skogens mörka djup såg jag en varg en, en räv och en hare.
Uti skogens mörka djup såg jag dom och dom dansade.

Deep into the Earth trumrytm släpande tvåtakt
Deep into the Earth I know, Deep into the Earth I go .....x2
Hold my hand sister, hold my hand .....x2


Skadis stora kraft trumrytm - 3 takt
Skadis stora kraft må råda i vår cirkel.
Frihets visdomsöga syns i Mimers klara vatten.
Vinden ber mig leka, leka –pilen ber mig jaga.
Isen lovar visst ett lugn bland vintervita vidder.

1 kommentar:

  1. Två själar en tanke. Skrev just ett mail till dig där jag talade om att jag skrivit om svartmånen på vår evenemangssida, samt påtalade att vi borde lägga upp texterna ;)

    Fia /som känner av både svartmåne och vår på samma gång ... det drar hit och det drar dit ...

    SvaraRadera