lördag 7 mars 2009

Andlig uppgift


Vi matas dagligen med negativa nyheter om finanskris och arbetslöshet. Jag som pendlare blir skrämmande påmind när tågen med jämna mellanrum blir stoppade av att någon som inte orkar mer, har släkt sin livslåga i denna värld. Det är inte lätt att inte bli påverkad av det som media sköljer över oss.
Just nu lever vi i ett vad jag kallar för "skrämselsamhälle". Vi "måste" ha en massa försäkringar i fall något kommer att hända. Ha larm, pensionsspara mm mm. Kan erkänna att jag har de nödvändigaste försäkringar (vad jag anser vara nödvändigt), har inget larm och pensionssparar inte. Och så nu det här med "krisen".
Därför är det viktigare än någonsin att vi som JungfruPrästinnor verkligen vandrar och verkar i jungfru energier. Se det som ett andligt uppdrag. Försöka låta allt detta negativa fullkomligt rinna av en. Jag menar inte att vi ska förneka vad som händer runt oss. Men vi och våra medmänniskor behöver just jungfruenergier mer än någonsin. Glada, lätta och ljusa energier för att kunna tackla det som händer på ett bra sätt.
Låt våra vibrationer sprida sig som ringarna på vattnet. Förmedla Idun och Saga. Fånga dagen och de små förgyllda ögonblicken i tillvaron. Det är min/vår andliga uppgift just nu.

3 kommentarer:

  1. Du har helt rätt Megana, vi måste på ett respektfullt sätt sprida jungfruenergier och framför allt ta fram det som fortfarande är bra. I min omgivning där många förr klagat på att lönen inte räcker till två utlandsresor per år och där man inte kunnat byta bil så ofta man vill talar man nu om tacksamhet över det man har och man får plötsligt andra värderingar. Många drabbas hårt och fruktansvärt men när vi tagit oss igenom detta hoppas jag vi reser oss på andra sidan och blir mer tacksamma över vardagens små mirakel.

    SvaraRadera
  2. Även min förhoppning. Inget ont som inte har något gott med sig.

    SvaraRadera
  3. Jag har stor respekt för den oro och de problem som det innebär att förlora jobbet. MEn handlar inte den här krisen om något annat. Om att värderingar ifrågasätts i grunden. Mitt i alltihopa tror jag den finns bra jord att så jungfrufrön i. Vi lever i en kultur där många tjänar både pengar och status på rädsla. Att vägra vara rädd och dessutom vara vårglad och sårbar. Det är något av det viktigaste vi kan göra idag.

    SvaraRadera