tisdag 24 mars 2009

Skadi skrattar , Sunna ler....

Jag undrar om vi gjorde nått fel...men vi dansade, trummade, skrattade, lekte, reste, mediterade, pratade med småfolket, klädde oss i tyll och tiaror, hade en underbar spontan dag vid havet, vid brasan, runt matbordet, pratade om kopplingen mellan andlighet och politik, aktivism, livet, läste dikter, lyssnade på musik, ja, jag tycker nog att vi hann med en hel del när vi träffades för att fira in våren. Och som jag har längtat och räknat vårtecken, noterat knoppar och fåglarnas ankomst. Så jag blev lite paff när jag släppte in en vittäckt svart Balderkatt i går kväll. Var kom detta ifrån ?

Men det var så vackert i gatlyktans sken så jag var tvungen att gå ut. Mynt stora flingor dalade sakta ner som i en gammal svartvit Hollywood film. Jag fångade några i mina händer och hann se snöflingans mirakel innan den smälte bort och rann mellan mina fingrar.

Och jag tackade Skadi för hennes gåvor, om det nu var så att jag hade glömt det eller om hon hade glömt eller ville höra mer. Så jag tackade för det täcke hon brer ut över oss, och för vad det täcket innebär, att jag får vila från det ibland slitsamma trädgårdsarbetet, för att jorden får vila, för att fröet behöver kylan för att gro, för vattnet som tillförs markerna när snön smälter, för den vita snön som lyser upp när det är mörkt , grått och trist. TACK SKADI!


Men nu vill jag välkommna vårjungfrun,
hon som inte kan vänta tills det är tillräckligt varmt
utan vill använda sin nya gröna vårjacka NU,
som längtar efter att få slänga bort vantar och mössa,
som vaknar i natten och slår upp sitt fönster
för att höra kattuglans hoande
och drar in doften av nybrukad åker,
som i stillsamma ögonblick sluter ögonen
och lyssnar på knoppar som slår ut.
Som älskar livet och alla
Som njuter av stunden och fångar ögonblicket
om så i en snöflinga en mån dags kväll.
.
.

2 kommentarer:

  1. Tillsammans står vi med utsträckta armar och hälsar våren välkommen.

    Lika förvånade blir vi varje år när hon likt en hormonstin tonåring, spelar oss sina lynniga spratt.

    Tack ni underbara för en mycket givande träff. Att få känna detta subtila och i efterhand förstå hur magin jobbat underifrån och från våra hjärtan, nästan av sig självt.

    SvaraRadera
  2. Jag kom hem. fick mensvärk. låg halva dagen. nästa dag satte jag igång med mitt ambitiösa träningsschema. råkar larva lite för mycket med sambo (juckar på skoj och glömmer att jag håller i strechband) och drar till ryggen. hmmmmmm. precis som vädret säger kroppen. nehej du, du vill mycket men vänta lite. vad säger skadi, vad säger isrunan, vad säger en kropp som kräver vila?
    titta inåt. stanna upp. titta på vad du har.
    så jag glider runt och tittar, plockar lite, njuter, tittar igen. det finns ganska så mycket härhemma, i kropp, själ, tanke och hem. förmodleigen behövde jag en innerlig blick innan jag hoppar iväg med vårkänslorna.

    och förresten. vilka vackra bilder willenda! har du tagit dem själv. jag går och kikar på vår nya kamera. snart kommer bilder från mig också. allt i sin tid.

    SvaraRadera