söndag 5 april 2009

Goddessing and Priestessing

Ibland känns vårt språk fattigt och det engelska språket känns rikt på bra ord , speciellt när det gäller vårt Gudinnetroende. Hur översätter man Goddessing och Priestessing på ett bra sätt? Jag har ännu inte hittat ett bra ord utan man får väva in sig i långa fraser eller meningar särskilt om man pratar med en oinvigd och vill förklara vad man menar. Ett annat fantastiskt ord är empower och empowering. Tänk vad praktiskt att kunna göra nya verb sådär. Det närmaste jag kommer i ett enda ord är bekrafta och det låter märkligt plus att datorn oroligt frågor om det inte är bekräfta jag egentligen menar.

Det senaste växande månkvarteret har jag ägnat åt den mest underbara form av prästinnearbetet jag kan tänka mig. Jag har arbetat som doula. Mitt första uppdrag gällde en collietik vid namn Fairy ( eller egentligen Macravens Morganlefay). Visst var jag där på dag 63 men tikar kan visst går över tiden precis som vi människor. Kanske kände Fairy att hon hade dundersupport och passade på. Matte heter Esmeralda och tillsammans peppade vi Fariy genom sin valpning. Jag har aldrig varit med om detta tidigare och det var häftigt att se hur Gudinnan klev in i en valpande tik när det behövdes. Vid ett tillfälle stod Fairy upp och det mullrande ljud som kom från henne kändes allt annat än hundlikt. Sju fina valpar blev resultatet varav en pytteynk som nu har det fina namnet Laughing Maiden.

Under fredagen var jag lammningsvakt och visst passade ett av fåren på att lamma under mitt skift. Mindre dramatiskt, mindre ljud och med värkar som på sin höjd fick Beatas lilla nos att dra ihop sig. På en halvtimme föddes två fina små lamm av gutefårs ras. Min insats bestod av att kolla luftvägar och torka bort slem från munnen samt övervaka de små tills de kunnat resa sig och börjat dia. Ett ljuvligt smackande och en liten svans som snurrar runt betyder att lammet har hittat rätt. Ibland är gudinnan stig lätt att vandra.

Vår- och försommarvärme svepte in och under helgen har det varit 20 grader varmt. Trädgårdsarbetet har rivstartat och mina blomrabatter har fått ny jord och näring. Knoppar och skott, lökar och späda gröna blad sticker upp. Vid komposten kommer de första nässlorna och på skärtorsdagen blir det soppremiär. Rabareknopparna stretar på och med lite hjälp ( fiberduk) kan jag kanske driva fram några blad till en minipaj. Har inte bestämt om jag skall till blåkulla eller inte. Brukar normalt resa vid valborg eftersom det här med blåkulla och skärtorsdag är ett kristet påfund. Vi häxor och Gudinnetroende firar inte påsk överhuvudtaget. Det är ju mannen på krysets högtid. Men det kliar i kvasten och en provsväng kan man alltid ta- det är dessutom fullmåne.

Jag har genomgått en transformation och är numera mer jungfrulig än tidigare. Jag har lämnat mitt svarta crow-hår och är nu en "äkta" redneck. jag stormtrivs i mitt nya hår och det var yttreligare en pusselbit som föll på plats. Det är dock helt miljövidrigt att färga hår på detta vis och jag skall till nästa gång kolla upp en miljövänlig frissa som finns i stan.



Laughing maiden is aborning


spring is here




Ruth Barrett

1 kommentar: