fredag 15 januari 2010

Boktips för smått seriösa häxor

Nordiska Gudinnor - nytolkningar av den förkristna mytologin, av Britt-Marie Näsström kom ut i höstas (-09). Näsström går igenom de olika tolkningsföreträden som skett av fornordisk myt rörande gudinnorna under olika tidsperioder, och fram träder så småningom självständiga gudinnor i sin egen rätt.

Näsström är professor i religionshistoria och boken är inte direkt söndagsavslappning, men den är väl värd besväret, Inte bara lär man sig mycket om gudinnorna över lag, som feminist får man också en förståelse för vad som hänt våra kära förebilder. Många saker som vi känt på oss kommer här svart på vitt i härligt torr prosa.

Jag rekommenderar verkligen denna bok, den ger kött på benen för många diskussioner kring gudomarnas roll och historia. Den är nästan ett måste för den som arbetar med Freja, Skadi och Hel. Boken är utgiven på Bonniers förlag.

4 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Den är nu reserverad på bibban! :)

    SvaraRadera
  2. Jag tackar också Sofia. Jag köpte boken när den kom i höstas och har börjat på den ett antal grr men snubblat av uttråkning innan jag avslutat första kapitlet för det är så mycket fakta och info att ta ställning till. Men jag ska ge den en ny chans!!

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset. Hade helt missat denna bok. Om du inte redan har läst den rekommenderar jag: Freya - The Great Goddess of the North, också den av Näsström.

    SvaraRadera
  4. Ska genast leta reda på Freya - the great goddess of the north ;)

    Fia

    SvaraRadera