måndag 4 januari 2010

Nyårslöften!!!


Jag känner att mina nyårslöften är så viktiga att jag måste dela med mig.
Jag har inte hållt på med löften på många år eftersom jag liksom de flesta andra bryter dom inom 24 timmar.
Nu lyssnade jag dock på ett radioprogram med en motivationscoach och blev riktigt inspirerad. Hon menade att löftet inte fungerade om man inte kunde se sig själv uppfylla det. Dessutom skulle man fundera ett steg till. Vad betyder det för mig att jag gör detta- är det värdefullt för mig.

Det som slutligen avgjorde det hela för min del var filosofen Måns Pedersens väldigt intressanta infallsvinklar på det hela.

Mina löften - skrivna i sten med blod!

Äta mer ekologiskt godis!

Bada så mycket jag kan, helst i sjöar!

Börja plantera en norrträdgård. Det känns som om jag vill plantera lite barrväxter vilket blir en utmaning på mina sandiga marker men tall, lärk och idegran borde fungera. Murgröna som marktäckare, låga skira gräs och i mitt gamla grönsaksland skall jag så en spiral av lin.

Gå runt med en vattenkanna och sprida regnvatten och laguenergi samtidigt som jag äter mycket ekologisk glass!

Börja gå hos en ekologisk frissa. Det finns ingen ursäkt för att förgifta min skalle, kropp, frisör och miljön var 6 vecka!

Det har gått fyra dagar och jag har inte brutit mot ett enda löfte ännu och det tackar jag Måns för. Måns är 4 år och lovar att hoppa studsmatta varje dag och äta mycket glass.

Utifrån Måns filosofi- vad blir dina löften?

3 kommentarer:

  1. Jag har kaxigt upprepat till alla "Jag ger inga löften - jag gör bara planer" inför nyår. Vilket på sätt och vis är sant. Jag har mina planer och de kommer genomföras efter bästa förmåga. Men Måns-löften verkar kul, så rent spontant ger jag dessa:

    Att öppna mig för kreativitet från Alvheim - vara en kanal för vad som helst för galen inspiration kommandes därifrån.

    Titta på intelligenta, berörande filmer och läsa smarta, inspirerande böcker, inklusive poesi.

    Sammanföra fysisk träning och andlighet på ett sätt jag inte gjort tidigare

    äta massor av svarta, mörklila och mörkblå bär samt mängder av mörkgröna blad

    lära känna växtandar


    ja, så ungefär. Hell Måns.
    Fia

    SvaraRadera
  2. Norrträdgården låter wunderbar. Jag tillägger här löftet att tassa runt i den barfota och sjunga hej tomtegubbar mitt i sommaren ... påminn mig

    Fia

    SvaraRadera
  3. Absolut, det ska jag göra. Jag har i dag lagt till att jag ska lära mig känna igen de fåglar som gästar min trädgård. Kallar mycket av småfåglarna för "finkar" men tror nog att där kanske finns en annan sparv också.
    Willenda

    SvaraRadera