tisdag 19 januari 2010

Den Gudomliga sotaren eller hur man ser magi i vardagen...


Jag tittade tillbaka på våra första inlägg och ser jag att jag klev runt i svartmånesörja även då. Nu har jag ägnat veckan åt den rensning som jag har beskrivit och allt har känts bättre och bättre. Krafterna och energin har återvänt.

Själva svartmåne fredagen började med att jag skulle få besök av en sotare. Han skulle komma mellan 7-9 vilket betydde att jag stod nyduschad och klar 07.00. Såg ingen sotare och började städa, laddade en tvättmaskin och plockade undan sånt som samlas på hög under veckan.

Sotaren dök upp med sina fantastiska redskap, kollade skorsten, gjorde tätningsprov och rensade skorstenen. När han hade försvunnit så avslutade jag min städning med att torka golven. I det sista vattnet hällde jag några droppar magisk "husfrids" olja. Jag rörde runt vattnet och doften steg mot mitt ansikte. Då slog det mig vad sotaren hade gjort.

Mitt hus är en spegling av mig själv. Det är laddat med mina energier på gott och ont. I väggarna sitter min glädje, mellan golvspringorna finns min sorg och i min skorsten finns rester av sådant jag velat bränna upp och göra mig av med men som jag av olika skäl inte klarat av att släppa taget om. När sotaren rensar min skorsten så rensas även jag. De energiband som finns klipps av och energin kan frigöras. Jag tvingas att släppa taget eller snarare jag kan inte hålla fast längre.

För att ytterligare förstärka att mitt hus behövde rensas så blåste det hårda sydostliga vindar hela helgen. Vinden träffar mitt hus på långsidan och blåser rakt igenom. Varenda vrå är genomluftad, gammal stagnerad energi utvädrad eller borta.

När nymånens tunna skära skådades sent igår kväll så kände jag att NU- nu är allt det gamla borta och det finns plats för nya friska tankar att virvla runt och ta plats!
Förändring är lika skrämmande som skönt, det är lika tungt som lätt men det är nödvändigt!

5 kommentarer:

  1. Sotaren - en sagofigur. Eller hur,

    idag ska jag dra ut en överdrivet stor och störande visdomstand. sen blir det mer plats i munnen och lättare att göra rent mellan tänderna så jag få behålla dem tills jag blir riktigt gammal - en utrensning det också tror jag - men vad månde den betyda?

    Fia

    SvaraRadera
  2. Intressant...tänder brukar symbolisera rikedom och egendomar, att drömma att man tappar tänder brukar handla om att man står inför en förändring....
    Men vad gör tänderna rent fysikt ? Dom hjälper dig bita tag i saker, finfördela mat så att du kan svälja den bättre och så att kroppen enklare ska kunna ta upp alla näring...Dom kan också användas i försvar för att bita någon.. vad blir det ur ditt andliga perspektiv?

    SvaraRadera
  3. Jag ska fundera på det - nu har jag också lärt mig att just denna tanden hade skapat sig själv en fjärde rot (normalt har visdomständer tydligen tre rötter - som Yggdrasil) ;)wierd

    SvaraRadera
  4. Ja men du var väl en fyra i år eller ....

    W

    SvaraRadera
  5. Va? nej nu är vi för kryptiska. jag fattar inte. var vadå?

    SvaraRadera