torsdag 29 oktober 2009

blodrött och korpsvart....

Jag går runt och plockar bort saker. Tycker att hemmet är tyngt av en massa "sommarpynt" och färgglada prylar - det passar inte nu. Jag vill ha rena ytor och svarta eller röda detaljer men mest svart.

Mina vanligtvis så fyllda altare är rena och asketiska. På min sekretär står alltid en spegel med guldram. På den hänger jag ofta halsband,amuletter och olika strand- och naturfynd. Nu är delar av spegeln täckt med en svart spets och över spetsen hänger de rönnbärshalsband som jag gjorde vid höstdagjämningen. Några svarta ljuslyktor ochen Gudinnesymbol. Det är allt.

Lördagens ritual börjar ta form. Tidig morgonritt, möta naturen och alla dofter och ljud, ångande häst, klar hög luft eller fuktig regntyngd?

Plocka i trädgården, räffsa löv- köra händerna i jorden en sista gång för säsongen- sätta vårlökar och vitlök! Låta hönsen vara ute och göra mig sällskap. Plocka de första äggen?

Ta in ved och göra en brasa. Duscha med ritualtvålen, klä på mig en enkel svart klänning. Laga röd mat, rödbetssoppa och röd sallad, dricka björnbärsjuice eller tranbär?

Invänta kvällen, tända ljus, kontakta förmödrarna, bjuda med dom på promenad enligt Sofias förslag fast utan facklor, vi går i mörkret längs skogsvägar, kanske skrämmer vi en granne....

Gå hem igen, tända mer brasa, ta fram runpåsen och se vad Nornorna vill säga om året som kommer, dra en årsruna- meditera på den, dra en kvartalsruna- meditera på den.

Vila.

Eller helt enkelt ta dagen som den kommer :-)

1 kommentar:

  1. Det är intressant det du säger om altare. Jag har inte velat plocka upp ens hälften av allt jag haft på mitt stora altare. Till slut insåg jag att nej, just nu vill jag ha det enkelt: röd bas, flerarmad ljusstake med svarta ljus, röd lotus med värmeljus, kristallkula, willendapentagram i svart ... det är allt

    Sofia

    SvaraRadera