onsdag 14 oktober 2009

Sisterhood!



" Sisterhood is an experience not a word"

Så börjar Zusanna Budapest sitt tredje inlägg och visst är det sant.

Systerskap behöver inte ha något med blodsband att göra. Jag har en halvsyster som jag har längtat efter under delar av mitt liv. Nu i vuxen ålder har jag insett att hon bara vara intresserad av vår gemensamma pappa vilket jag som vuxen förstår helt och hållet. Vi har ingenting mer gemensamt än just det- samma pappa. Jag har vänninnor med nära band till sina systrar och jag har vänninor som aldrig pratar med sina systrar.

Vilken tur - att livssystrarna finns.
En livssyster väljer du själv, eller kanske väljer hon dig. Kanske träffas ni under en svetthyddeceremoni eller på en matlagningskurs. Du vet aldrig var din nästa syster finns- håll ögonen öppna!

Ibland vill vi att systerskapet ska fungera men av olika skäl uppstår inte magin, ni hittar inte glöden. Du kan bjuda in 10 kvinnor som du älskar var och en för sig till en träff, middag eller ceremoni, du tänker detta måste ju bli bra- dom är ju så underbara....
Men av någon anledning infinner sig aldrig känslan av systerskap....

Mina starkaste upplevelser av systerskap har jag fått på kurser, workshop och konferenser där jag mött kvinnor jag aldrig träffat förr och kanske aldrig ser igen. Och även om vi aldrig ses igen känns jorden som en bättre plats att leva på för jag vet att dom finns där - mina spiritsisters.

Om några veckor ska jag ta ett ytterligare steg och bli en scarsister. Jag ska åka på en workshop där vi under ceremoniella former blir tatuerade och får ett märke- ett "scar" (ärr). Jag ser fram emmot detta med skräckblandad förtjusning. Det finns nämligen en anledning till att jag ännu inte har någon tatuering. Jag är dock övertygad om att jag i rätt sällskap, med rätt systrar klarar allt!

1 kommentar:

  1. Du kan göra det. Du kan göra det. Och tänk så fin du kommer bli ;)

    SvaraRadera