tisdag 27 oktober 2009

Hel-a Vägen in i Mörkret

I oktoberdunklet tassar jag runt och lyssnar på en kavalkad av hedniska systrar och bröder över världen: diansk wicca, reclaiming, Gudinnerörelsen, Budapest, Starhawk. Det är Helhet: att veta vad man tillhör, vilken andlig historia som är min och som jag bär vidare. Ingenting egentligen nytt, bara förklarande Helhetsdelar.

Ser Willendas Hel-ring framför mig; lysande färgade pärlor mot svart. Det är Hel. Den här färgen, den här och den här också. Juveler i myllan, vårt sannaste, sammanpressade, destillerade Jag i regnbågens alla färger. För den här delen är jag, och den här, och den här också; allt detta är jag, och allt detta tillhör jag.

Skapar ingenting nytt - bara njuter av mörkret och juvelerna som är mina egna. Liksom allt jag tillhör, allt jag vill tillhöra; det som lyser starkt och riktigt. Skapar ingenting nytt, önskar ingenting; lagar lite här, packar upp lite där, lägger på plats och ser över. Det här är jag, och det här, och det här också; grönt, lila, blått, rött, rosa, gult, orange, silver och guld.

Syr skimrande trådar över världen, tillbaka till barndomen, till andra liv. Här är jag. Allt detta är jag.

Gör mig redo att dyka in i den stora Drömmen. När solen ska börja växa igen, då kan jag önska, då kan jag planera. Men nu. Nu tar jag med mig dom bästa bitarna och vandrar in i mörkret med berått mod. Allt som är älskat får följa med. Bara kärleken är vägvisare i Hels värld. Jag älskar färgerna. Det här är jag, det här är jag och det här är också jag. Ginnungagapet är fyllt av färger; norrskensdans i tusen lager.

2 kommentarer:

  1. Jag känner helt andra energier än vanliga Helveckor och du beskriver Ginnungagapet fyllt av färger och norrskensdans i tusen lager- underbart!! Är det ett tecken på vår "utveckling" att vi i år väljer att se en värld som är mer än svart? Eller har vi nu tillsammans modet att möta alla våra färgglada jag?

    SvaraRadera
  2. Både och, varför inte. Vår andliga evolution är simultant en personlig och en kollektiv berättelse ... tror jag. Har inte dessa färger funnits där hela tiden under Hels afton högtiderna, men man måste bara dyka tillräckligt djup för att se dem ... ;)och dyka djupt kan man göra när man är trygg och när man har kommit en bit på vägen ...

    SvaraRadera