onsdag 7 oktober 2009

Inför Hels Afton

Har ställt en papperskartong under skrivbordet. Där slänger jag allt brännbart efter hand jag rensar: rester av kollage, kvitton, lönebesked, utdrag av texter mm. Det blir en pappersskatt som symboliserar avlutade ting: projekt, jobb, utbildningar, perioder av mitt liv ... Till Hels afton ska jag bränna innehållet, låta det som ska gå upp i rök. Det är både en manifestation och en hyllning. Allt det här har jag klarat, men nu är det färdigt och inget mer att fundera över. Eldens flammor släpper fri och skapar plats för ny och frisk energi. Röken stiger till gudarna och talar om att nu, nu är jag färdig med detta, liksom att allt det här har jag gjort och kan jag. Jag tänker varva med torkade blomblad och en och annan rökelsesticka. Allt man har gjort är inte perfekt, men det kan åtminstonde lukta gott. Enkel magi i vardagen.

2 kommentarer:

  1. Jag blir jätteinspirerad och ska rensa mitt kreativa centrum. Papper kan slängas som du beskriver men framför allt ska jag ser över allt som inte är avslutat. Jag har massor av saker på gång som jag av olika skäl aldrig kommer att göra klart men jag kan välja att acceptera fakta och avsluta projektet.
    På så vis tar jag tillbaka min energi och det är detta jag kommer fokusera på denna Hels afton. Att samla ihop mig själv och mina energitrådar. Att se över min väv, att läka delar som behöver läkas, att låta den hela väven Hela mig under de kommande mörka vintermånaderna. Att gå i ide som stora mamma björn men även som det lilla, lilla fröet som ligger och väntar på en ny vår.

    SvaraRadera
  2. Bra. Då har vi ett fokus. Bara sådär ;)

    SvaraRadera