fredag 27 februari 2009

Nanna bor i Eslöv!

Månen har vänt och jag var ute i går och spanande på den stjärnfyllda natthimlen men ingen månskära vilket förbryllade mig litegrann. I dag hade klansystrarna planeringsmöte i Eslöv och när tåget rullade ut från stationen och vi lämnat staden bakom oss såg jag något fantastiskt. Nanna´s tunna bleka skära hängde och vaggade i en tunn tråd som satt fast i Venus. Månskäran nuddade nästan vid marken och jag förstår nu varför jag inte har sett detta hemifrån. Det är en hel Linderödsås mellan mig och Eslöv. Eslöv brukar tillskrivas både det ena och det andra när det gäller skönhet och liknande vilket jag inte kan kommentera efter som detta var mitt andra besök på orten men jag kan konstatera att det är här den vackraste nymånen i februari bor!


Nanna ligger i en vagga
under Venus klara ljus.
Natten döljer gammal hagga
längtar efter vårens rus.
Vill till havet vända åter
känna ungdom i sin kropp.
Säger till sin unga dotter
Finns det liv så finns det hopp.

2 kommentarer:

  1. Min älskade man kom och hämtade mig på stationen när mina kära systrar åkt på vars ett håll - söderut och norrut. Då möttes även jag av denna underbara syn. Enbart dessa underbara himlakroppar på en djupsvart himmel.

    Mitt vardagsrumsfönster vätter mot väster så en bra stund kunde jag bara njuta av detta vackra.

    Ett gott tecken för vårt kommande arbete. Venus som verkar tillsammans med jungfrumåne.

    Fantastisk dikt, Willenda.

    SvaraRadera
  2. Det är talande att jag inte såg Henne. Men jag tar ett djupt andetag och tillåter mig att se Henne ur era ögon.

    stora kramar

    Katten

    SvaraRadera