lördag 13 juni 2009

Bevara Linderödsåsen

Jag vill börja med att säga att det jag skriver här är min högst personliga åsikt och inte någon vedertagen Månsystrarsklan ståndpunkt.

Kristianstad kommun har tagit fram en ny Vindbruksplan. Det är en plan som beskriver vilka platser i kommunen som är tänkta/möjliga för framtida vindkraftsexploatering. Jag har inte tagit del av hela planen. Men jag har sett en kartbild som föreslår ett 60-tal vindkraftverk på Linderödsåsen i närheten av den underbara, vilda, härliga natur jag rider flera ggr per vecka.

Stora områden som idag är skogklädda kommer att skövlas och omvandlas till industriområden. Allemansrätten kommer att upphävas. De markägare som får ett vinkraftverk uppförda på sin mark "belönas " med 160.000 kr / mast. De personer som får sina liv förstörda får ingenting.

I går mötte jag en kvinna som bor i direkt anslutning till ett av de planerade områdena.
Hon ville att jag skulle bli medlem i intresseorganisationen Bevara Linderödsåsen.
Om det blir 2000 medlemmar blir föreningnen godkänd som remissinstans och får på så sätt en tyngre röst i hela processen. Om inte det hjälper så spränger jag dom ( vindkraftverken) avslutade kvinnan. Och jag tror på henne men innan det går så långt vill jag utnyttja mina kontakter för att sprida kunskap och uppmanna alla att gå med i nätverket så att vi åtminstone kan börja på demokratisk väg. Med ord.

FÖr att få mer bakgrundsinformation gå in på bevaralinderodsasen.se , bli medlem!

HJÄLP TILL ATT BEVARA EN BIT SVENSK VILDMARK!
Vi börjar på demokratiskt väg och med ordets makt men om inte det hjälper kanske vi tar till OFOG!

Willenda, högst personligt

8 kommentarer:

  1. Blir aldeles kall när jag läser dina ord. NEJ! Skriker det i huvudet. NEJ, NEJ, NEJ! Varför offra skön mark och skog. Det bara måste finnas andra lösningar.

    Utveckla kraftverk som man kan sätta på hustak i större samhällen istället.

    Klart jag går med och stöttar. Det är ju "himma" marker det handlar om.

    SvaraRadera
  2. Tack Megana!
    Jag vill påpeka att jag är positiv till vindkraft i sig men verken bör placeras där man får ut max effekt i förhållande till intrånget och skadan. Dvs blåsiga, öppna ytor nära befintlig struktur, m-vägar, j-vägar, till havs mm. När det finns vettiga hemmalösningar kan jag tänka mig att ansluta ett hemma.

    SvaraRadera
  3. Är också för vindkraft, men det finns ju platser som redan är bebyggt och som man kan utnyttja mer, som vi båda påpekar.

    Och här är en till som väntar på minikraftverken som man kan sätta på taket. Likaså i städerna.......massor med hustak att plasera möllorna på =). Skog och mark behöver vi till något helt annat.

    SvaraRadera
  4. Ingen fara Syrran. Du kan i lugn o ro prata för oss alla. På Lindersösåsen hade jag en av mina allra första shamanska kurser, och vid fors i fullmåne har jag sejdad där. Det här är en plats värd att bevara.
    Naturligtvis är vi för vindkraft. Där den gör lite skada. Ute till havs, på hustak, i stan, på plana stora fält. ... Det får inte bli en situation där vi hamnar i vacker natur/allmeansrätt mot ren el. Varför satsas det inte större resureser på att helt enkelt SÄNKA vårt behopv av el. .. Nej nu ska jag inte gå igång på det. Låt oss som klan adoptera Linderösåsen som vår sak .Vart skriver jag på och hur skickar jag vidare?

    SvaraRadera
  5. För att få riktig tyngd bakom det hela måste man bli medlem, enbart skriva på lista accepteras inte.

    www.bevaralinderodsasen.se
    Bankgiro 366-3556
    30 kr
    Ange adress eller e-post om du vill bli informerad.
    Jag har gått med som enskild medlem.
    Vi kanske ska gå med som klan också!

    SvaraRadera
  6. Klart vi ska! Enskilt och som Klan!

    SvaraRadera
  7. Bra. Lägg nu ut denna info direkt på bloggen så att den syns så gör jag samma på min. Jag går och funderar på texter om kopplingen mellan intresse för vår närmiljö (vare sig det är stad eller landsbyggd) och intresse för nationella och globala miljöfrågor. Hur mkt skada man gör när man klachar dessa. Dessa texter kommer ................. för jag har tänkt på dem ganska länge nu.
    klart vi går med som klan också. det förmodar jag att man får.

    S

    SvaraRadera
  8. o det har du ju redan gjort ser jag ;). jamen då är det min tur ...

    SvaraRadera