måndag 22 juni 2009

Svartmåne utmaning!

I kväll är det svartmåne eller mörkermåne om man hellre vill det. Vi har haft en del fullmåneutmaningar, för mitt sommarprojekt passar svartmånens energier bättre.

För ett år sedan ungefär läste jag en artikel om köpfasta. Det handlade om en svensk kvinna som bestämde sig för att inte handla något på ett helt år. Hon var inspirerad av amerikanska Judith Lewine, som hade gjort samma sak i Usa och skrivit en bok om det hela, Not buying it, My year without shopping. Jag skickade efter boken och blev inspirerad så under några månader köpfastade jag. Nu är det dags igen. Jag får bara köpa det som är nödvändigt: mat, bensin, djurmat, hygienartiklar. Jag tar en månad i taget, jag har ingen ambition att hålla uppe ett år.


Jag kombinerar köpfastan med en kroppslig utrensning. Jag ska bara äta naturliga produkter, inga tillsatser, jag ska minimera mitt intag av mjölkprodukter till ost, undvika vitt mjöl samt socker.

Jag skall äta ur min frys- jag är jättebra på att fylla dem med grönsaker, svamp, bär, mat mm men sämre på att plocka ur och använda och om några månader är det skördetid och svamptid igen.

Jag ska slänga mindre mat. Vi svenskar slänger en tredjedel av alla matprodukter vi köper och ja, periodvis köper jag matvaror och lagar aldrig vad jag har tänkt utan produkterna hamnar i komposten.


Min semester börjar nu så jag känner mig peppad för detta projekt. En del kanske tycker jag är en idiot som gör detta på min semester- då ska man väl "unna" sig saker! ?

Well, jag unnar mig saker hela året om. Nu vill jag vara ledig och ta hand om mig själv. Min kropp är mitt tempel och den ska storstädas!



Boktips
Judith Lewine - Not buying it, my Year without shopping.
Mycket tänkvärd skriven i dagboksform. Jag gillar början mest där honresonerar och ifrågasätter hur många olika sorters matlagningsoljor man behöver egentligen eller hur många olika sorters salt?

Ann-Christine Gramming - Köp inte den här boken
Inspirerad av ovanstående men lite halvfusk eftersom inte hela familjen hänger med. Maken har inte köpstopp t ex. men bra ändå. Många bra länktips, bl. a bookmootch.com, en världsomfattande bokbytarservice.

Karen Kingston -Rensa i röran med Feng shui
En gammal favorit! Oavsett vad man tycker om Feng-shui så är Karens tankar om våra bindningar till föremål intressanta och när jag först fick denna bok kunde jag inte få nog av att göra mig av med saker. Jag hade en dröm om att alla min ägodelar skulle få plats i en väska .

4 kommentarer:

  1. Förra året hade jag köpfritt år. Det var inte särskilt hårt draget: jag fick förutom helt nödvändiga ting köpa saker till mitt skapande, sådant jag behövde för att lag o fixa samt presenter. Trots det ganska så generösa "förbudet" blev jag snabbt klar över flera saker. Att konsumtion tar TID, och att det styr oss mkt mer än vi tror. Det finns en frihet i att inte handla, ens det där "lilla roliga". Det tar energi att bara gå igenom stan för att kolal vad som finns, att kolla itnernetsidor, att planera vad som ska köpas, bära hem, packa upp. Lika roligt som det kan vara när det handlar om något viktigt och värdefullt, lika lätt blir det bara en massa göra. Jag gillade min köpfasta. Man spara pengar såklart, men än mer dyrbar nergi. Och så är det bra för miljön såklart.

    SvaraRadera
  2. Plus att alla grejor behöver en plats i hemmet och de behöver skötas om. Jag inser att min köpfasta är ett lyxuppdrag. Många kan inte köpa någonting överhuvudtaget. Därför skall en del av de pengar jag sparar gå till olika projekt. Bl a genom actionaid. Där kan man köpa smarta presenter om så behövs. Jag uppvaktade en 80- åring med en get för ett tag sedan och hon blev gladare för det än alla dyra blombuketter.....

    SvaraRadera
  3. Visst fan är det ett lyxproblem att vada i grejor. Smart att ge överskott till projekt. Juist nu känner jg mig själv rik och ger saker åt alla möjliga håll . Känns extra viktigt med tanke på Gifurunan. En annan sak jag märkte är att det blir naturligt att rensa när man köpfastar, ta en extra koll vad man faktiskt har hemma, göra en sport av att putsa av, fixa iho, göra nytt av gammalt. Eller helt enkelt göra sig av med. Vet inte varför stopp i inköp kittlar rensningsnerven men det gör det. Köpfasta är på ett sätt ett lyxproblem, men också ett försök att säga stopp o belägg till shop 'till you drop kulturen och ge plats till vila, och rymd. Jag undrar för övrigt vad jag menar med "dyrbar nergi" i första kommentaren. Låter spännande ;) ... mmmm ... nergi ....

    SvaraRadera
  4. Det jag ogillar mest med inköpa av alla det slag, även mat är att jag inte vet vilka som ligger bakom produkten jag köper och vilja jag indirekt stöder. Kan jag vara glad över mitt inköp eller borde jag egentligen skämmas och känna mig smutsig? När det gäller vissa produkter och märken har mitt köpstopp övergått till bojkott sedan många år. I går blev jag bjuden på en Ananasplit (pinnglass) och jag njöt tills jag såg att den var tillverkad av Unilverer.... jag kunde inte hålla tyst och den kompisen bjuder nog inte mig på glass på flera gånger.....

    SvaraRadera