torsdag 18 juni 2009

Magi i midsommartid


Nu stundar midsommarsolståndet,
en helg som är starkt förknippad med magi av olika former.

Månsystrars klan kommer att träffas i helgen. Vi skall ut till ängarna vid havet där de stora stenarna ligger, där småfolket bor och där Gudinnan så här års leker med Pan. Vi skall ta kontakt med de som bor på platsen, gå runt (barfota ?) och bara vara. Göra ett stort utomhusaltare och hylla Sunna när hon stiger upp på morgonen.

Ritualerna vid midsommar handlar mycket om att manifestera vem man är och vad man har uppnått så här långt i livet. Vad behöver göras för att man skall nå det man vill eller kanske behålla det man har? Var står du i ditt eget livshjul och hur kan du utvecklas vidare?

Direkt i morgonbitti gör jag en Gråbokrans. Utan att prata med någon mänsklig varelse går jag ut och samlar in gråbo. Jag sätter mig sedan och binder en krans samtidigt som jag funderar över de svårigheter och problem jag har i livet just nu. Dessa bekymmer binder jag in i kransen. Kransen behöver på inget sätt vara perfekt. Den är mest symbolisk och i och med att du gör en cirkulär form (krans) så binder du in och fast ditt elände.

Du ska inte prova kransen- det anses föra otur med sig och du kanske snarar binder till dig det du vill bli av med. Sedan skall du göra dig av med kransen innan solen går ner igen. Jag har slängt mina kransar i sjöar och hav och någon gång har jag grävt ner den. Det går också att elda upp den. I samband med att du gör dig av med kransen tackar du Moder Jord för att hon tar hand om dina bekymmer.

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Gör min krans på söndag :) Ha en underbar Litha//Wynja

    SvaraRadera
  2. Längtar med hela mig efter att vandra just barfota på dessa magiska ängar. Dessa ängar där Alver, knytt, stenfolk, Ran och många andra väsen är så påtagligt närvarande.

    Längtar!

    SvaraRadera
  3. Önskar er ett fantastiskt sommarsolstånd med mycket magi och små underverk!

    SvaraRadera