torsdag 9 april 2009

Eir - Läkemåne


Nu har jag fått igång kameran och ska börja bidra med lite bilder till vår blogg. Det är en bland många saker som liksom läggs på plats och börjar gro. Sen vet vi hur det är, när det väl börjat växa går det oftast fort.

Jag tycker om groddmåne, liksom grodmåne för den delen. Själv har jag tänkt på Eir som är läkedomens gudinna. Därför att det känns som om allt kan läkas nu, allt är så välvilligt och soft. Roligt nog har jag alltid sett grodan som Eirs särskilda totem, läkningens mästardjur. Om ett ekosystem är i svajjning är grodan en av de första djuren att ge sig av. Är det fullt med grodor på en plats så vet man att den platsen är frisk. Ur groddarna i marken kommer också alla läkeväxter. Eir står nära Jorden och de örter och växter som kan hålla oss friska.

Jag döper därför med gott samvete denna måne till Eir - Läkemånen. Det är min personliga vinkling, men parallell med Willendas grodd och grod. Min fullmåneutmaning detta månvarv blir att fokusera på ett projekt i taget, tillåta mig att dyka ner i mina studier, mitt skrivande, mitt fotograferande, mitt tränande och verkligen njuta av processen. Jag kommer också att ta tillfället i akt när det vackra framträder: andas djupt, titta på molnens rörelse, följa lågan med blicken, kyssa den jag älskar på kinden, titta hämningslöst på snygga människor. Kort sagt, det Willenda kallar Mindfullness. På svenska något i stil med att Vara i Sina Sinnen.

Om några timmar ska jag ta Mån - och Jungfruhalsbandet på mig (och kanske något annat ;), åka ut till en vacker plats och träffa Megana för att prata med markerna och fira Fullmånen. Eir är med, liksom Grodan och Jungfrun. En riktigt läkande, mild Fullmåne med massor av potenta groddar i marken önskar jag mina MånSystrar och Månbröder i alla åldrar.

1 kommentar:

  1. Ett bra månnamn. Behöver mera av Eir i mitt liv.

    Få ser så bra ut i den hårfärgen du har som du gör!

    SvaraRadera