onsdag 29 april 2009

Valborg - Krigarinnans Tid

Min Valborg tillsammans med Megana blir en improviserad historia. Jag vet vart jag ska vara (vacker plats med underbar äng och fina träd), med vem jag ska fira (klansyster med dom helande händerna), vad jag ska ha på mig (rött, rött, rött), vad jag ska göra efteråt (dricka vin med klansyster på en behaglig restaurang). Men inte vad som ska hända under själva firandet. I rätt sällskap och på rätt plats kan detta vara en perfekt utgångspunkt.

Dock redigerade jag lite texter om Freja häromdagen och hittade följande ceremoni till Valborg. Jag gillade faktiskt idén och hoppas att den kan inspirera; kanske mig och Megana, kanske Willenda, kanske någon annan.

För kvinnor som vill prova något annat än rulla i buskarna med sin älskare eller älskarinna finns krigarcirkeln. Jag har döpt denna ceremoni till FREJAS SYFTE. Den går till så här: Kvinnor, och gärna modiga män som vill prova hur den kvinnliga krigarkraften känns, sitter i en cirkel med sina trummor. Under trummandets gång fokuserar varje individ på sina mål. Mål som handlar om att förändra världen till det bättre, på arbetsplatsen, genom föreningar: personliga mål såväl som kollektiva mål. I takt med trumslagen höjs krigarkraften i varje person. Var och en kan ropa ut ord som står för deras målsättningar. Orden kommer så småningom att bilda en berättelse; en kvinnlig krigarberättelse som har drag av både dåtid och nutid. Den här ceremonin får gärna ta tid. Det finns mycket som vill komma upp, och hos vissa tar denna kraft tid att väcka. Om det är jobbigt att sitta länge är en dans runt cirkeln ett perfekt avbrott. Var och en kan hoppa upp och dansa några varv när det pockar på, för att sedan återta sin plats i cirkeln. När ceremonin närmar sig sitt slut samlas överskottsenergierna upp och skickas gemensamt ut i världen för att manifesteras.

Valborg är snart över oss. Riktigt härliga, eldiga Valborgsdagar önskar jag till Alla.

1 kommentar:

  1. Blev mycket, mycket inspirerad =)

    Eldiga kramar till mina systrar

    SvaraRadera