lördag 18 april 2009

Magi och etik

Vid senaste fullmånen bröt jag mot en av mina egna viktigaste etiska regler när det gäller häxkonst och magi. Jag reste på fullmånen trots att jag inte mådde 100 % bra. Och- jag fick den resa jag förtjänade. Det gick bra denna gång eftersom jag var medveten om förutsättningarna men det är så onödigt att utsätta sig själv -och andra för den delen också, för de risker det innebär.

Vad kan hända och varför är det olämpligt? Ja, magi handlar om energiomvandlig/-förvandling/-transformation och för att det ska lyckas krävs absolut koncentration, närvaro och insikt. Snubblar du det minsta på dina tankebanor så far energin iväg, är du splittrad blir din energivåg och din magi splittrad.

Magi börjar med att du gör dig av med något. Du gör en ceremoni och fäster en energibubbla på ett föremål och gör dig av med föremålet, begraver det, eldar upp det etc samtidigt som du läser din trollforeml eller ditt manifest. I samma ögonblick som du har sagt den sista stavelsen uppstår ett tomrum där den oönskade energin fanns. Detta tomrum vill du själv fylla med något nytt MEN om du inte är på din vakt och fullt på det klara med vad du håller på med så kan detta tomrum fyllas med sånt du inte vill eller är medveten om. Det är därför viktigt med ett starkt eget skydd vid magiskt arbete. Du försätter dig själv i ett sårbart tillstånd och om din egen sköld är svag eller trasig kan du själv lättare bli utsatt för andras felaktigt , ofokuserade eller i värsta fall onda magi.

Många jobbar i cirklar och drar en skyddscirkel. Jag arbetar med cirklar utifrån platsen och gruppen. Är vi inomhus och alla känner varandra kanske cirkeln enbart görs symboliskt. Om jag är ensam utomhus gör jag aldrig en cirkel men jag vid allt magiskt arbete har jag stark sköld. Skillnanden är att cirkeln bygger vi upp av gemensam energi och min sköld ( bubbla, kon eller vad du vill kalla den) gör jag med egen energi. Jag väljer själv vad jag vill släppa in och vad jag släpper ut. Det är enklare att hålla min egen sköld än att hålla energin i en cirkel med 20 personer. MEN som ritualprästinna är det min uppgift att behärska båda och ofta samtidigt.


Utifrån ovanstående kan det låta som om all magi och dess verkningar är planerade men så är inte fallet. I många delar av magin bjuder man in det okända men då är man fokuserad på det och beredd på dess efterföljder. Den viktigaste etiska regeln är ju att vara försiktig med vad man ber om - för man kan få det. Det är också viktig att tänka igenom konsekvenserna av sin magi innan man gör den. Varför vill jag ha denna förändring? Hur kommer den påverka mig ? Finns här en livsläxa som jag egentligen borde möta istället för att försöka fly ifrån den med min önskan om förändring?

En annan viktig fråga är- kommer min magiska förändring påverka någon annan? Man får aldrig använda magi på ett sätt så att någon annan blir indragen, drabbad eller skadad utan denna persons vetskap. All magi och förändring måste utgå från den som ska göra det.
Kärleksmagi är skademagi eftersom jag manipulerar med en annan persons vilja. Mr HOT kanske inte alls vill bli kär i mig, det kanske inte är bra för honom. Så om någon erbjuder dig en kärleksdryck finns det alla anledning att vara misstänksam.

Sen finns det svåra gråzoner. Om jag vet att någon hotar mig eller vill skada mig eller någon jag känner, får jag inte ingripa då? Nja blir svaret! Man får återigen, aldrig göra magi mot någon annan hur illa denna persons uppsåt än är, däremot får du göra allt i världen för att skydda dig själv, ditt hem och dina nära och kära. Alla inblandade måste dock veta vad du gör. Annars blir dina trollformler helt verkningslösa. Det finns personer som arbetar med skademagi men dom får vara beredda på verkningarna av den trefaldiga lagen, det du ger till andra får du igen trefalt. Själv brukar jag förlita mig på att Divine Justice.

Det är i detta sammanhang viktigt att skilja på svart magi som man gör under månens mörka fas och magi som är avsedd att skada någon annan. Skade magi kan man diskutera i det oändliga. Var går gränsen mellan vad som är rätt och fel när det gäller att skydda sig själv och sin familj, vänner etc? Får man eller kanske till och med bör man använda magi för att stoppa en våldtäktsman?

1 kommentar:

  1. Jag kan (och kommer att skriva mycket här) kanske som inlägg. Men just nu nöjer jag mig med följande tankar:
    skillanden mellan hur jag beter mig i den så kallade vanliga verkligheten och den magiska är numera inte särskilt stor. Etik som funkar i en funkar också i en annan. Jag tvekar därmed inte en sekund att skydda mig själv eller närstående. Använder nästan alltid någon sorts spegelmagi, med effekten att det som sänds sänds tillbaka. Sändaren få skylla sig själv helt enkelt (jag skulle också säga ifrån om någon trackasserar mig, eller närstående i min vardag etc).
    Treregeln tror jag inte på. Jag tror att man får tillbaka det man sänder ut, punkt. Varför det skulle vara tre gånger mer är för mig oförståeligt. Men DET KANSKE KÄNNS SÅ. ;)
    allt för nu. återkommer
    Sofia Rakuella

    SvaraRadera