lördag 18 april 2009

I Gudinnan Yellomas namn

I kväll, 21.00, visar Kunskapskanalen ett program om kastlösa flickor i Indien, som tvingas prostituera sig i Gudinnan Yellomas namn.

De kastlösa flickorna är ofta en börda för sina familjer och ett sätt att kunna få in pengar till familjen är att låta dottern bli en Jogini. De blir som unga vigda åt Gudinnan och deras uppgift är att dansa på festivaler och att tillfredställa män som prostituerade.

Egentligen är detta förbjudet, men det är en av få möjligheter de kastlösa har till försörjning.

Att använda Gudinnan som "täckmantel" för att kunna skända och utnyttja flickebarn är fruktansvärt. Att Modern skulle vilja göra något sådant mot sina egna döttrar, tror inte det. Ännu ett ex i raden av förtrycket mot kvinnan och det feminina.

Så vad kan vi göra? Ja, vad kan vi göra?

Det är tunga krafter vi har att kämpa emot. Den kamp som behövs har egentligen bara börjat. Vi får absolut inte tappa viljan att förändra.

Så låt våra böner och våra tankar riktas mot de mödrar som tvingas sälja sina döttrar, till de systrar som tvingas se på, till de döttrar som kanske inte kan styra över sitt öde, och givetvis till de som i denna stund och kommande görs illa i Gudinnans namn. Detta sker över hela världen, hela tiden.

Låt vår energi, vår vilja och vårt stöd för kvinnlighetens storhet vibrera ut i universum. Låt oss väva positiva drömar och visioner om en balanserad värld. Inte se bakslagen, utan bara framstegen. Bit för bit tar vi död på den sanning som råder i världen nu. En annan sanning är på väg in. Låt inget komma i vägen för den.

2 kommentarer:

  1. Vid senaste fullmåne önskade jag ngt till den jag älskar. Månen sa
    - Men du då?
    Så jag önskade ngt till mig själv. Månen sa
    - Och vad mer vill du önska?
    Jag visste verkligen inte. Sen gick det upp för mig att önskningar också kan vara stora. Ska vara stora.
    Så jag önskade att alla kvinnor skulle hitta sin ursprungliga styrka och jorden vi lever på ska bli frisk och hälsosam. Då skrattade månen och nöjde sig.
    Nu ska jag önska detta och inte mindre vill varje fullmåne.

    SvaraRadera
  2. Hittade er blogg som av en tillfällighet, vilket jag blev mycket glad över. Hit kommer jag gärna fortsättningsvis. Kanske kommer ni själva att kunna hitta nåt läsvärt på min blogg i framtiden, när den har mognat till sig.

    Väl mött!

    /Rosenklo

    SvaraRadera