måndag 20 april 2009

Elden kommer närmare

Om två veckor är det Beltane; Valborg: passionens och eldens högtid. Det börjar bli dags att fundera på vad som behöver eld och energi: en idé, ett projekt, en kärlek? Vilka runtomkring oss behöver extra mycket kraft från jordelden?

Frejas högtid kommer närmare. Och själv vet jag inte ens om jag ska hoppa över en eld eller meditera stillsamt i en lund.Men jag funderar på saken, och under tiden låter jag vårelden strömma i blodet, känner saven som stiger i träden, och låter livssafterna stiga även i min kropp. Idag ska jag gå till ett träd i parken och göda det med blod. En vacker hängpil med håligheter i sin kropp håller på att bli min allierade. Tillsammans förfirar vi högtidens mesta betydelse: mer liv, mer liv, mer liv.

5 kommentarer:

  1. Men vilken vackert utformad blogg, hit kommer jag tillbaka och läser igen.

    Vid valborg ska jag själv vara ensam.. Med man och barn bortresta så ska jag bara vara själv..Skönt och ovanligt för mig! Sedan på lördagen och söndagen ska vi tända eldar på torpet och ha trumcirkelmötet där.. ser fram emot det!

    spindelfot.blogg.se

    SvaraRadera
  2. Låter härligt med trumcirkelmöte (och att vara själv för den som har familj). Välkommen tillbaka att läsa igen.

    Sofia

    SvaraRadera
  3. ..vilken underbar sida du har, skönt o veta att man inte är själv om sin tro o levene.

    Jag kommer ju helt klart tillbaka o läser alla dina inlägg en senare dag, detta var verkligen ett lyft för min själ, tack...

    blessed be......

    SvaraRadera
  4. Hej Nikki. Så roligt att du är här. Lägg dock märke till att det inte är min sida, utan vår sida, som jag skriver tillsammans med mina eminenta häxkamrater ;)

    SvaraRadera
  5. Hej Sofia, ja det ser jag ju nu. Hoppas ni haft en magisk Beltane och att välkomnat ljuset tillbaka i våra liv. Min har verkligen vatrit bra i alla fall.
    Fortsatt välgång till dig o dina häxkamrater från en annan häxa.

    Blessed be.....

    SvaraRadera