söndag 11 januari 2009

Altare

För mig är det de ting, symboler och min egen energi jag lägger på altaret som har betydelse. Var är mindre viktigt. Av rent praktiska skäl kan jag helt enkelt inte placera de i väderstreck. Men däremot så denna Skadimåne tog jag sidebordet i vardagsrummet och förvandlade det till min kraftkälla. Det är av en tillfällighet vänt mot norr vilket kändes helt rätt i detta sammanhang.

Däremot har jag mitt Gudinnealtare vänt i sydväst, helt utan betydelse. Placerat så på grund av att det inte finns någon annan plats i huset. Gudinnan är ju i alla riktningar. Vilket jag egentligen tror att alla krafter är.

Riktningarna är ju människans uppfinning och har, tror jag, funktionen att stabilisera energierna för oss. Jorden är rund, universum är rund (i min uppfattning i alla fall) och söder når norr, norr når söder och detsamma med öster och väster.

Så mitt svar på din fundering, Willenda, är nej. Var jag placerar mitt altare eller min kraftkälla är mindre viktig. Det är vad jag lägger dit, både i ting och energimässigt.

1 kommentar:

  1. Jag tror att det där med riktning är som med det mesta inom magin. Man kan välja att ta hjälp av det, med det är inte tvingande. Universum och jorden är rund trots allt, precis som du säger ....................

    SvaraRadera