fredag 23 januari 2009

Frejadagen

Bad en liten morgonbön i morse till Freja. Att ta fram Freja inom mig har varit en bit i hyllningen av henne. Skulle också vilja som du, Willenda, våga ta på mig en fotsid lång linneklänning. Men det blev röd kofta, gudinne halsband och fina underkläder.

Hallbordet var, upptäckte jag, redan förberett. Har utan att tänka på det saker där som går i kärlekens tecken. En mörkt röd ljuslykta (som nu tänts till Freja). Ett guldfat med ett stort guldhjärta i. En träfigur som föreställer ett omfamnande par i en het kyss. En tvåhövdad drake som vaktar skatten och en sten med runan sunna på. Frejas kraftkälla är given.

Den mogna kvinnans Gudinna. Kanske hedrar vi henne bäst genom att hedra oss själva. Att älska våra mogna, vackra kroppar som de tempel de är. Ta ett härligt varmt bad eller en välgörande dusch. En härligt doftande hudlution och myskläder på. Krypa upp i soffan med en varm kopp te och bara njuta av stunden med sig själv. Mmmmm! Det ska jag göra som avslut på denna Frejas namnsdag.

2 kommentarer:

  1. Så vackert det låter allt du beskriver. Nu fick jag lust till både det ena och det andra :)

    SvaraRadera
  2. Absolut! Huset är svinkallt och utkylt av allt blåsande men en stor kopp varmt te blir dagens sista hyllning!

    SvaraRadera