fredag 9 januari 2009

Ismånen






Årets första fullmåne växer i bitande kyla och färgar det sovande snötäkta landskapet midnattsblått. Månen tänds tidigt på eftermiddagen och lyser ikapp med Venus (aftonstjärnan). Vid gryning påbörjas en ny kapplöpning då Solgudinnan Sunna minsann inte vill vara sämre utan hälsar dagen med ett eldsflammande skådespel vid horisonten.
På dagen kan man skönja Isas framfart genom rimfrosten som har lämnats på växter och djur som en kvarglömd spets efter en vinterbal.










Men är Sunna kanske lite svartsjuk?
Hon sprider ut sina värmande strålar och trots den kalla luften förmår hennes långa armar borsta bort den kvarglömda spetsen och den vintergröna bambun kan för några timmar sträcka ut sina hoprullade, frysta blad. Sen blir det skymning och allt börjar om från början.
Jordens andning och naturens rytm.
I den vilar vi.

Kylan ger oss ett andrum och lägger ett lock på moder jord. Ett tjockt tjällager som för ögonblicket tvingar oss att vara helt i våra egna kroppar. Vi kan inte fly ner i jordens mörker med grundande tankar. Vi måste vara i oss själva. Hur känns det?

Min egen utmaning detta månvarv handlar om att försöka acceptera mig själv så som jag är och ser ut. Jag vill försöka ta mig tid att vistas med mig själv. Jag bjuder in dig som läser detta och som vill prova att anta denna utmaning och göra den på ett sätt som passar dig.




Om du är riktigt modig gör du detta framför en spegel i form av ett samtal med dig själv.
Du ger dig själv beröm och försöker att enbart fokusera på dina goda sidor, komplimerar dig själva på samma sätt som du skulle göra med en god vän. Om du vill vara riktigt snäll mot dig själv gör du detta till en heldag, kanske med ”hemmaspa” inriktning. Du börjar dagen med att vakna på ett sätt som du själv väljer, ät den ljuvliga frukost du helst vill äta. Lägg upp dagen på ditt sätt och försök undvika krav och måsten. Behandla dig själv som du skulle behandla din bästa kompis.





Magi för mig börjar med en väldigt klar och exakt önskan så att inget kan misstolkas eller missförstås. Det finns ett gammalt häxordspråk som lyder;
Var försiktig med vad du ber om för du kan få det.
Det är därför viktigt att den magiska intentionen är skarp som en knivsegg. Magi kräver också att jag är i balans med sig själv och här kommer självförtroendet och självkänsla in. Självförtroende handlar om mina kunskaper i olika situationer och självkänslan handlar om min generella bild av mig själv. Acceptans av det kroppsliga tempel Gudinnan har gett mig är grundläggande för en god självbild.


Den senaste veckan har jag eldat i min kamin från morgon till kväll för att hålla kylan borta. Jag har lagt mig på en fårskinnsfäll framför brasan och mediterat. Jag har övat på att stanna i kroppen. På att vila i mig själv. Det är svårt, men det borde gå.

Ismånen förenar is och eld och jag kommer att tänka på en textstrof från en av Carolyn Hillyers fina sånger från hennes cd-skiva Ice ( www.seventhwavemusic.co.uk)


Fire is the dancer.
Ice is the prayer.
Moon is the mirror
of water and flame.


God Ismåne
önskar
Willenda

Willendas ismåneplaner
Dekorera altare utifrån tankarna på en isgrotta och en isbelagd sjö.
Gå klädd i vita / isiga kläder samt glittrande smycken.
Äta vit mat ( ???)
Lyssna på ”isig” musik – Enya och Lorenna Mc Kennit, Björg och Carolyn Hillyer
Göra en spegelceremoni
Tända ett ljus för ett gemensamt projekt – denna sidas fortlevnad eller annat förslag.

2 kommentarer:

  1. Jag antar din utmaning, willenda. En dag som bara kommer att vara min ska bokas in i kalendern. Att acceptera sig själv fullt ut är en tuff utmaning, men sååå nödvändig.

    Kram
    Megana

    SvaraRadera
  2. Jag älskar frökapslarna på bilden!
    Utmaningen är antagen och det är en utmaning som kräver sin planering. Smet in och lyssnade på "Fire is the dancer och tror nog att jag behöver lyssna på mera av Carolyn. Det kändes bra i magen!

    Kram!

    SvaraRadera