lördag 10 januari 2009

Skadi/Ismåne

Mitt altare denna Ismånedag går i svart, vitt, kristall och silver, riktning norr. Duken är svart, heltsvart. Mammas gamla virkade spetsdukar blir som kontrasterande snörstjärnor. Kristallkulan representerar fullmånen på altarets mitt och två vita ljus står på vars en sida om kulan.

Ismåne! Vit och kall mot en djupsvart, mjuk natthimmel. Kontraster! Det vita får ett djup mot det svarta. Det svarta blir ännu djupare mot det vita. Varje del blir förstärkt när de möts. Så är det med vårt inre också. Våra sidor förstärks och blir klarare när de förenas och man ser och accepterar de båda. Inget är enbart svart, inget är enbart vitt. Allt har en motsats som förstärker den andra sidan.

Viljan att "städa ut" finns starkt denna tid på året. Att få känna sig lätt, lättare. Det är en tid då det "nya" pockar på. Jag vill förändra, förbättra. Se saker med ett klarare seende, ett nytt seende. Kunna vända och vrida på saker och ting och bejaka mer än en sida. Vilka dörrar är det som öppnas/stängs vid de val jag gör.

Klarsynthet! En klarsynthet som får mig att göra val som leder till styrka, lätthet, glädje, skratt, renande tårar och ett växande

5 kommentarer:

  1. Vad fint det låter med kontrasterna. Det är ju precis så det är just nu. Ljuset kämpar mot mörkret.
    Kristall kulan var ett bra tips. Jag höll just på att leta efter isiga saker.
    Får vi se en bild tro så småningom?

    Kram
    WIllenda

    SvaraRadera
  2. Lovar verkligen att försöka det där med bild. Det blir ju så mycket mer då. Mer levande.

    Kram tillbaka
    M

    SvaraRadera
  3. Känn ingen press - jag tycker vi har varit fantstiskt duktiga!!!!
    Willenda

    SvaraRadera
  4. Din text fick mig att längta efter mera, mitt altare är så enkelt och ditt lät så vackert.
    Jag längtar också efter att städa ut både inombords och rent fysiskt efter helgerna. Jag är så glad över att ha mött er!

    Kramar!

    SvaraRadera
  5. Ok, då ska jag avslöja att jag inte har gjort något månaltare alls denna fullmåne. Det är fullt av altare i mitt hem, men ngt månaltare finns inte. Nu ska jag fundera på det och njuta av bilderna av era istället. Sen får jag bära Den isande blå fullmånen i hjärtat denna gången.

    SvaraRadera