måndag 12 januari 2009

Mina altare


Två vuxna (nåja) människor i en etta kan ju skapa vissa begränsningar. Med tanke på det har jag ganska så gott om altare. Tack o lov gillas dom för det mesta av sambon; vilket inte är mer än rättvist, för jag gillar hans gitarrer och musikutrustning, som också är överallt.

Man kan säga att jag har tre fasta altare. Det enda som är placerat utifrån riktning är det som jag brukar se som mitt Huvudaltare. Det står nämligen mitt i lägenheten; det är ett centrumaltare och jag brukar se det som en dedikering till just centrum, till hemmet, och till Självet. Det har sett ut på olika sätt under åren, men numera är det ganska så enkelt. Röd bas, en kristallkula och ett par bergskristaller. Så brukar det finnas ljus på, som kan skifta lite, vanligtvis blir det rött, vitt eller svart.

Mitt andra altare är i köket så att jag kan se det när jag skrivet. Det är mitt Kreativitetsaltare och har symboler som passar för det. Med tiden har det också blivit morgon och kvällsaltare för jag börjar och slutar oftast dagen vid köksfönstret.

Det tredje altaret är det största, vilket inte är så konstigt, då det ska få plats med symboler och ting för Alla-mina-relationer. Ett särskilt ljus är vigt till mina vänner och min familj i denna världen. Sen finns det ju många andra relationer i alla världarna. Det här altaret är till för att kunna växa. Om jag får, eller hittar saker som är viktiga i förhållande till andra kan dom hamna här. Eftersom altaret skapats ovanpå en röd byrå finns det ganska gott om plats. I byrån kan jag praktiskt nog ha stenar, ljus, rökelse och tarotkort mm.
Sen håller jag med dig Willenda att tillfälliga altare, eller kraftplatser, är utmärkta sätt att framhäva ngt man behöver för stunden. De fasta kan också få genomgå förändringar beroende på tidpunkt och behov.

Jag har faktiskt ett altare på jobbet också. När jag jobbar kväll och ska sova jour brukar jag sätta upp ett altare i assistentrummet. Då har jag någonstans att lägga mina smycken och känner mig hemma. Eftersom det är någon annans hem (och med tanke på brandrisk) har jag ingen rökelse eller ljus. Altaret består helt enkelt av en röd sammetspåse med ett antal fina färgstarka vykort i. Jag lägger ut påsen och ställer upp dom kort jag är på humör på.
När jag räknar upp det hela ser jag framför mig att alla mina altare - inklusive det på jobbet - har mörkröd som bas. Har aldrig tänkt på det. Men så är det ju också en bas- och livsfärg.

4 kommentarer:

  1. Vad härligt att läsa om era kraftplatser. Jag kan skönja att du har drakar i ditt hem Fia! Mycket bra tips med en kraftkälla på jobbet -där behövs den verkligen! Nu i jultid har jag haft en liten ljuslykta men jag skall ta och utveckla det hela....
    Willenda

    SvaraRadera
  2. ps. sen gillar jag verkligen ditt relationsaltare. Jag har sådana föremål också men utspridda och tanken att samla dem känns mycket bra.
    Willenda

    SvaraRadera
  3. Jag har haft funderingar på ett relationsaltare och det du skrev inspirerade ännu mera till ett. Sedan gillar jag färgerna på dina bilder vilket kanske inte är alldeles förvånande...:-)

    SvaraRadera
  4. Ja, ja gillar drakar. Eller dom gillar mig, för de dyker upp överallt. De är många saker, men bl a ypperliga Väktare. En liten drake på var kvinnans altare ..... :)
    Förresten har jag gått in o lagt mellanrum i min text, för det ser jag att ni andra har.

    SvaraRadera