söndag 11 januari 2009

Vad är ett altare?



Jag har förmånen att göra mina altare – eller kraftkällor som jag föredrar kalla dem, så stora eller så små som jag vill. Inför denna fullmåne kände jag ett stort behov av att manifestera magin och det arbete som jag förknippar med detta. Följden blev att jag gjorde fyra kraftkällor, placerade så att jag ser dem när jag gör olika saker.


Den första finns i fönstret bredvid mitt köksbord.
Det blev väldigt enkelt och består av en kristallkula,
ett ljus, en växt och en snäcka. Alla dessa föremål symboliserar något för mig och jag hade ingen
tanke på att alla element skulle vara med utan jag
gick enbart på känsla och möblerade tills jag var nöjd.





Nästa kraftkälla är det minsta men det som denna gång berör mig mest. Det består av en ljuslykta och en liten tavla. Båda dessa föremål är gåvor från min älskade väninna Esmeralda som just nu sitter och vakar vid sin pappas dödsbädd. När jag ser dessa föremål fylls jag av kärlek och glädje. Denna kraftkälla finns vid min nya arbetsplats.

På golvet i vardgsrummet finns den tredje kraftkällan. Den består av en bronsskål som jag har fått av min bror. Skålen är oerhört vacker och tacksam att göra arrangemang i.
Den ändrar jag efter årstider och i den försöker jag balansera elementen så att allt skall komma med.

Den fjärde kraftkällan är min största och till platsen/föremålet min äldsta. Jag använder ovansidan av en gammal sekretär som jag har ärvt efter min farmor. På sekretären står en spegel, en gammal släktuggla samt diverse föremål. Eftersom jag känner att luft är ett viktigt element för mig denna gång blev det en luftig kraftkälla med mycket fjädrar och just nu brinner din rökelse Megana.


På sekretären har jag haft kraftkällor i 20 år. Under dessa år har jag och möbeln flyttat minst sex ggr . I lådorna har jag dessutom mina magiska verktyg, tarotkortlekar, rökelse etc.
Så i detta fall är hela möbeln magisk och laddad. Man kan nog säga detsamma om bronsskålen men i de två första fallen skapades kraftkällan av de föremål jag placerade dit och deras inbördes sammanhang och min tolkning av dessa föremål. Om jag fick besök av en okänd person tror jag bara att de skulle undra över arrangemanget på sekretären, resten skulle nog uppfattas som ”heminredning”.

Jag vet att häxsyster Oona hade ett minialtarkitt när hon reste som mest. Det var en liten, liten ljusstake för tårtljus, en liten rökelsebehållare, en liten skål för vatten samt några små föremål som betydde mycket för Oona. Varhelst hon satte upp sitt lilla resealtare fanns hennes tempel.

Jag gillar Oonas inställning och för mig kan det räcka med att lägga min favoritsnäcka i fönstret så att Luna får titta på den. Sen är det givetvis fantastiskt att komma till Glastonbury, gå in i Gudinnetemplet och se de otroliga kraftkällor som har skapats där. Där är templet dessutom laddat med energin av alla de kvinnor som har besökt platsen.

Hur är det för er? Är det föremål eller platsen som är viktig? Megana pratade om norraltare- är väderstrecket alltid viktigt?

3 kommentarer:

  1. Älskar också idéen om Oonas lilla resealtarkitt. Helt underbart!

    M

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra bilder.
    Mitt största altare är också en byrå. Inte ärvd utn hittad på second hand. Alldeles röd med glasskåp ovanpå. Sambo bytte handtagen till fina från indiska. Nu är det mitt "alla-mina-relationer-altare" . I lådorna har jag såklart ljus, rökelse, tarotlekar etc. Jobbar fortfarande på att få så bra ordning på det som det går.
    det är en bra sak. det där med byråaltare

    SvaraRadera
  3. Jag har länge tänkt ordna ngt sorts resealtare, men inte varit säker på hur jag vill ha det ............. däremot tycker jag att man per automatik ordnar en sorts kraftplats när man t ex ska sova över ngnstans; med hjälp av sjalar, smycken etc ......

    SvaraRadera